Nordic Capital Fond VIII förvärvar Euroline

Nordic Capital Fond VIII (“Nordic Capital”) har träffat en överenskommelse med SEB om förvärv av Euroline AB (”Euroline”), ett ledande bolag inom kortinlösen med fokus på e-handel.

Euroline är en marknadsledande aktör i Skandinavien på snabba och säkra kortbetalnings-lösningar med fokus på e-handel och nordisk detaljhandel. Euroline erbjuder sofistikerade produkter och tjänster som omfattar e-handelslösningar, dynamiska valutaomvandlare, möjlighet att göra avslut i olika valutor, och riskhanteringsstöd. Företaget är baserat i Stockholm och fungerade som kortinlösare för ca SEK 100 miljarder under 2013.

“Euroline erbjuder företagen enkel och säker infrastruktur för transaktioner med kort på nätet och i fysiska butiker. Nordic Capitals avsikt är att stödja Eurolines fortsätta tillväxt genom utveckling av marknadsledande och lokalt skräddarsydda lösningar samt att expandera till nya marknader”, säger Fredrik Näslund, Partner, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder.

”Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Euroline tillsammans med Nordic Capital. Vår gemensamma vision är att göra Euroline till ett av de mest innovativa och tillväxtfokuserade betalbolagen. Detta kommer ytterligare att tillgodose Eurolines kunders behov av avancerade betalningstjänster. För de anställda kommer Euroline att erbjuda en intressant och utmanande miljö med stora utvecklingsmöjligheter”, säger Johan Ryer, VD, Euroline AB.

Förvärvet är villkorat av godkännande från relevanta myndigheter och av att nödvändiga tillstånd erhålls.

Presskontakt:
Katarina Janerud, Communication Manager,
NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder
tel: 08-440 50 69
email: katarina.janerud@nordiccapital.com

Om Euroline
Euroline har en stark marknadsposition inom framförallt e-handel och reseverksamhet och tillhandahåller inlösentjänster till SEB:s företagskunder motsvarande affärsvolymer om cirka 100 miljarder kronor och över 200 miljoner transaktioner per år. Euroline är baserat i Stockholm och har drygt 50 medarbetare. För mer information se www.euroline.se

Nordic Capitals private equity-fonder har sedan 1989 investerat i medelstora företag framförallt i Norden. Genom att vara en engagerad ägare och genom fokuserad strategisk utveckling och operationella förbättringar skapar Nordic Capital förutsättningar för värdeökning i sina investeringar. Nordic Capital-fondernas investerare är huvudsakligen av internationella institutioner. Nordic Capitals fonder investerar i företag i norra Europa och i utvalda investeringsmöjligheter internationellt. Den senaste fonden är Nordic Capital Fund VIII med 3,5 miljarder euro i tillgängligt kapital från internationella institutionella investerare som tex pensionsfonder. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey, Kanalöarna. Rådgivare till fonderna är NC Advisory-bolagen i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. För mer information om Nordic Capital se www.nordiccapital.com