Nordic Capital Fund V och CVC Capital Partners säljer 12,7% av sitt gemensamma innehav i Cloetta AB

Pressmeddelande, 28 november, 2012

Nordic Capital Fund V (“Nordic Capital”) och fonder under CVC Capital Partners förvaltning (“CVC”) har indirekt genom sina ägarbolag Cidron Pord S.A.R.L och Godis Holding S.A.R.L, den 28 november 2012, ingått avtal att sälja 21 miljoner aktier pro rata i Cloetta AB (”Cloetta” eller ”Bolaget”) till fyra institutionella investerare, motsvarande 7,3% av det totala antalet utestående aktier i Bolaget. Lannebo Fonder AB, en av Sveriges ledande aktiefondförvaltare, förvärvar genom transaktionen 16,5 miljoner aktier, motsvarande 5,7% av det totala antalet utestående aktier i Bolaget. Priset per aktie uppgick till 13,25 kronor. Efter genomförandet av transaktionen kommer Nordic Capital att äga 61 336 079 aktier, motsvarande 21,3% av kapitalet och 15,5% av rösterna, i Cloetta och CVC kommer att äga 82 525 559 aktier, motsvarande 28,6% av kapitalet och 20,9% av rösterna, i Cloetta.

Transaktionen genomfördes av Carnegie Investment Bank.

Presskontakt – Nordic Capital
Katarina Janerud, Communications Manager, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder
katarina.janerud@nordiccapital.com

Presskontakt – CVC Capital Partners
James Olley, Brunswick Group
Tel: +44 (0)20 7404 5959
cvceurope@brunswickgroup.com

Nordic Capitals private equity fonder har sedan 1989 investerat i stora och medelstora företag framförallt i Norden. Genom att vara en engagerad ägare och genom fokuserad strategisk utveckling och operationella förbättringar skapar Nordic Capital värde i sina investeringar. Den senaste fonden, Nordic Capital Fond VII, har 4 300 miljoner euro i kapital från internationella institutionella investerare, såsom pensionsfonder, kapitalförvaltare och försäkringsbolag. Fonden investerar i företag i norra Europa och i utvalda investeringsmöjligheter internationellt. Nordic Capitals fonder är baserad på Jersey, Kanalöarna. Rådgivare till fonden är NC Advisory i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. För mer information se www.nordiccapital.com.

Om CVC
CVC är ett ledande internationellt Private Equity och rådgivningsbolag. CVC grundades 1981 och har idag ett nätverk bestående av 20 kontor med omkring 290 anställda i Europa, Asien och USA. CVC förvaltar fonder åt över 300 investerare, inkluderande pensionsfonder, finansiella institutioner, statliga investeringsfonder och andra investerare. Fram till idag har CVC rest över 44 miljarder US dollar i fonder och genomfört över 300 investeringar i ett stort antal industrier och länder över hela världen. Det aggregerade transaktionsvärdet av dessa investeringar är 167 miljarder US dollar. För närvarande äger CVCs fonder över 60 företag runt om i världen som tillsammans har en omsättning överstigande 130 miljarder US dollar och totalt omkring 400 000 anställda. För mer information se
www.cvc.com.