Nordic Capital har sålt sitt innehav i Bufab

Nordic Capital Fond V (”Nordic Capital”), har via Bufab S.à r.l ett indirekt ägt bolag, sålt hela sitt innehav om 7 627 620 aktier, motsvarande 20,0% av aktierna i Bufab Holding AB (”Bufab”) till institutionella investerare. Transaktionen skedde den 4 december och efter försäljningen äger Nordic Capital inte längre några aktier i Bufab.

Nordic Capital förvärvade Bufab i början av 2005 genom ett offentligt utköp av Finnveden från dåvarande Stockholmsbörsen. Kort därefter avskildes Bufab som ett självständigt bolag med en separat ledning och styrelse.

Bufab har under Nordic Capitals ägarperiod etablerat en stark plattform för inköp och försäljning av C-Parts genom att öka sin närvaro från 10 till 23 länder. Bolaget har växt kraftigt med befintliga och nya kunder genom att erbjuda sin försörjningsmodell, Supply Chain Partner och under de senaste tio åren har Bufab redovisat en genomsnittlig årlig omsättningstillväxt om sju procent.

”Under Nordic Capitals knappt tioåriga ägande har betydande investeringar i bolaget möjliggjort en stark försäljningstillväxt samtidigt som man har expanderat geografiskt och levererat mervärde till sina kunder. Idag, som börsnoterat bolag, är Bufab väl positionerat med en stabil plattform för att kunna fortsätta växa både organiskt och genom förvärv”, kommenterar Ulf Rosberg, Senior Advisor, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder samt styrelseledamot i Bufab.

Bolaget noterades på NASDAQ Stockholm i februari 2014 och aktiepriset har sedan noteringen ökat med 24%.

Kontaktinformation:

Katarina Janerud, Communication Manager
NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder
tel. 08-440 50 69
e-mail: katarina.janerud@nordiccapital.com

Nordic Capitals private equity fonder har sedan 1989 investerat i stora och medelstora företag framförallt i Norden. Genom att vara en engagerad ägare och genom fokuserad strategisk utveckling och operationella förbättringar möjliggör Nordic Capital värdeskapande i sina investeringar. Nordic Capitals fonder investerar i företag i norra Europa och i utvalda investeringsmöjligheter internationellt. Den senaste fonden, Nordic Capital Fond VIII, har 3 500 miljoner euro i kapital från internationella institutionella investerare som t.ex. pensionsfonder. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey, Kanalöarna. Rådgivare till fonden är NC Advisory i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. För mer information se www.nordiccapital.com.