Nordic Capital köper Point International AS - ledande leverantör av elektroniska betalningslösningar i Norden och Baltikum Nordic Capital har förvärvat Point International AS, med verksamhet i Norden och Baltikum. Företaget har en stark marknadsposition och omsätter cirka NOK 300 miljoner, vilket gör Point till den ledande leverantören av elektroniska betalningslösningar på de nordiska och baltiska marknaderna. Nordic Capital Fond V har idag slutit avtal om att förvärva 90 procent av Point International AS. Företagets VD, Michael Sundin, kommer att fortsätta leda verksamheten. Grundare och ledning kvarstår som ägare av 10 procent av aktierna. Point säljer elektroniska betalningsterminaler samt tillhörande mjukvara och kringtjänster till detaljhandel, banker och restauranger. Point har en stark position på en växande marknad. De globala volymerna för finansiella transaktioner växer årligen med omkring 20 procent. Nordic Capital kommer som ägare att tillföra bolaget en solid finansiell bas och kompletterande industriellt kunnande, vilket ger Point en god plattform för framtida tillväxt. Slutförandet av transaktionen förväntas ske under slutet av 2004 och är villkorat av konkurrensmyndigheternas godkännande. Om Point International AS: Point International AS grundades i Oslo i mars 1988, omsätter cirka NOK 300 miljoner och har 150 anställda. Företaget utvecklar och levererar elektroniska betalningssystem och har ett brett produktutbud som sträcker sig från betalningsterminaler för handeln, via smartcard-terminaler för tjänster för chipsbaserade kort, till e- och m-handelssystem för betalningar som på ett effektivt sätt knyter samman handlaren och banken. Point erbjuder även olika eftermarknadsprodukter och -tjänster. För ytterligare information: Bo Söderberg, Partner, Nordic Capital Tel: +46 8 4405050; Mobile: +46 705 169401 www.nordiccapital.com Michael Sundin, VD, Point International AS Tel: + 46 8 640 8100; Mobile: +46705 651556 www.point-international.org Nordic Capital är ett ledande private equity-bolag med fokus på buy-outs och investeringar i medelstora, Nordenbaserade företag. Företaget har ett brett nätverk, stor kännedom om den nordiska marknaden och en historik av framgångsrika investeringar. Sedan starten 1989 har Nordic Capital tillfört kapital till ett femtiotal företag i olika branscher och segment. Nordic Capitals strategi är att aktivt implementera värdeskapande åtgärder genom skapande av nya industriella kombinationer, strategisk ompositionering och/eller internationalisering. Ett stort antal välkända nordiska och internationella institutioner investerar i Nordic Capitals fonder. www.nordiccapital.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/27/20041027BIT21540/wkr0002.pdf