Nordic Capital säljer sitt innehav i FinnvedenBulten AB

Nordic Capital Fond V (”Nordic Capital”), har via Finnveden S.à r.l ett indirekt ägt bolag, sålt hela sitt innehav om 4 874 273 aktier, motsvarande 23,2% av aktierna i FinnvedenBulten AB (”FinnvedenBulten”) till institutionella investerare. Transaktionen skedde den 5 mars och efter försäljningen äger Nordic Capital Fond V inte längre några aktier i FinnvedenBulten.

"Det har varit en spännande resa sedan Nordic Capitals förvärv i 2005. Efter många år av intensivt industriellt arbete finns nu en attraktiv plattform för fortsatt tillväxt. Nordic Capital har stort förtroende för företagsledningen och styrelsen vad gäller den framtida utvecklingen av bolaget. Det är positivt att kunna lämna över det långsiktiga huvudägandet till Volito som ökat sitt ägande till över 20%", säger Ulf Rosberg, Senior Advisor, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder.

Nordic Capital förvärvade FinnvedenBulten genom ett offentligt utköp från dåvarande Stockholmsbörsen i 2005. Målsättningen med förvärvet var att genomföra såväl betydande investeringar som att vidareutveckla och renodla verksamheten och öka fokus på tillväxt. Under Nordic Capitals ägarperiod genomgick FinnvedenBulten strukturella förändringar, Bufab avskildes som ett självständigt bolag och Finnveden Powertrain avyttrades. Efter detta expanderade FinnvedenBulten, både organiskt och geografiskt, och åternoterades på NASDAQ OMX Stockholm i maj 2011 som ett lönsamt och konkurrenskraftigt bolag.

Kontaktinformation:

Katarina Janerud, Communication Manager
NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capital fonder
tel. 08-440 50 50

Nordic Capitals private equity fonder har sedan 1989 investerat i stora och medelstora företag framförallt i Norden. Genom att vara en engagerad ägare och genom fokuserad strategisk utveckling och operationella förbättringar möjliggör Nordic Capital värdeskapande i sina investeringar. Nordic Capitals fonder investerar i företag i norra Europa och i utvalda investeringsmöjligheter internationellt. Den senaste fonden, Nordic Capital Fond VIII, har 3 500 miljoner euro i kapital från internationella institutionella investerare som tex pensionsfonder. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey, Kanalöarna. Rådgivare till fonden är NC Advisory i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. För mer information se www.nordiccapital.com