Nordic Capital slutför framgångsrikt en 2,5 miljarder euro fortssättningsstruktur för sin sjunde fond

Denna innovativa transaktion på marknaden för private equity fonder ger portföljbolagen i Nordic Capital Fond VII möjlighet att fortsätta utvecklas och maximera sin värdepotential över de kommande fem åren.

Nordic Capitals Fond VII från 2008 meddelar idag att de framgångsrikt har slutfört överflyttningen av dess kvarvarande nio onoterade portföljbolag, med ett kombinerat marknadsvärde om 4,4 miljarder euro till en fortsättningsstruktur, Nordic Capital CV1 (“CV1”). Fond VIIs livslängd om 10 år uppnåddes i december 2017 och genom att slutföra denna transaktion kommer Nordic Capital fortsätta som ägare och ha möjlighet att maximera utvecklingen och värdepotentialen i dessa nio bolag genom att erbjuda aktivt stöd och nytt kapital under ytterligare fem år. Detta avslutar en väl strukturerad process som genererat stort intresse och som påbörjades under 2017.

Kristoffer Melinder, Managing Partner, rådgivare till Nordic Capitals fonder kommenterar: “Nordic Capital är mycket glada över att ha slutfört denna unika transaktion. Vi är övertygade om att med mer tid, en aktiv ägaragenda och riktat kapital, kommer dessa nio bolag skapa betydande värde över de kommande fem åren. Detta är ett fantastiskt exempel på innovation i dagens private equity marknad och ytterligare ett bevis på vårt stora engagemang i att maximera potentialen i Nordic Capitals portföljbolag. Vi har dessutom lyckats möta Fond VIIs investerares olika behov, där de har kunnat välja mellan att få tillgång till likviditet till en väldigt attraktiv 11%-substanspremie eller vara med på möjligheten till ytterligare värdeskapande över de kommande fem åren genom fortsatt medverkan i portföljen via CV1.”

Erbjudandet fick starkt stöd, med mer än 80% av Fond VII:s investerare som stöttade transaktionen. Det starka stödet byggde på attraktiva valmöjligheter och den robusta kommersiella logiken bakom affären.

Coller Capital agerade som ledande investerare i transaktionen, som var fullt garanterad av Coller Capitals sjunde fond och Goldman Sachs Asset Managements Vintage Funds. Den attraktiva prissättningen var ett resultat av en konkurrensutsatt auktionsprocess som resulterade i en transaktion på 2,5 miljarder EUR (3 miljarder USD) och representerade 11% substanspremie på den senaste kvartalsvärderingen av portföljen (per 30 september 2017). Detta återspeglade den höga kvaliteten på portföljbolagen och förtroendet för Nordic Capitals förmåga att fortsatt skapa värde under CV1s ägarperiod.

Jeremy Coller, CIO, Coller Capital säger: “Coller Capitals långa relation med Nordic Capital och goda kunskap om portföljbolagen gjorde oss idealiskt positionerade att bli den ledande investeraren. Coller har en lång historia av komplexa General Partner-ledda processer och vår förmåga att genomföra en så stor investering var nyckeln till transaktionen. Vi ser fram emot att samarbeta med Nordic Capitals fantastiska team för att fortsätta utvecklingen av de nio företagen i CV1 under de närmaste åren.”

Gabriel Möllerberg, Managing Director, Goldman Sachs Asset Management’s Vintage Funds, kommenterar: “Vi är glada att fortsätta vårt långa samarbete med Nordic Capital genom att investera i en portfölj av mycket attraktiva företag inom hälso-, finans och konsumentsektorerna med betydande tillväxtmöjligheter. Denna transaktion är ett utmärkt exempel på hur vårt lösningsorienterade tillvägagångssätt gjorde det möjligt för Nordic Capital att presentera ett helt garanterat bud på hela portföljen för sina investerare, vilket underlättade genomförandet av den största ledande sekundärtransaktionen ledd av en General Partner hittills genom att möjliggöra ett kreativ likviditetsalternativ för befintliga investerare samtidigt som Nordic Capital kan fortsätta driva en värdehöjande strategi i sina portföljbolag på uppdrag av både nya och tidigare investerare."

Nordic Capital har en lång historia av att skapa starka, hållbara företag bland annat genom att driva en transformativ förändring av bolagen. De nio bolagen som kommer att ingå i CV1 inkluderar Binding Site, Sunrise Medical, Acino, Bladt Industries, Britax, Ellos Group, Itiviti/Ullink, Master Marine och Sport Nordic Group.

Campbell Lutyens har agerat finansiell rådgivare till Fond VII och Kirkland & Ellis samt Carey Olsen har bistått med legal rådgivning till Fond VII.

Mediekontakt:

Elin Ljung, Director of Communication and Sustainability
Rådgivare till Nordic Capitals fonder
elin.ljung@nordiccapital.com

Nordic Capital är en ledande private equity-investerare i Norden med ett starkt engagemang för att skapa starkare och hållbara företag genom operationella förbättringar och transformativ tillväxt. Nordic Capital fokuserar på utvalda regioner och sektorer där Nordic Capital har stor erfarenhet och bevisade framgångar. Huvudsektorerna är hälsa- och sjukvård, teknik och betalningslösningar, finansiella tjänster, industrivaror- och tjänster, samt konsument- och detaljhandel. De huvudsakliga regionerna är Norden, norra Europa och globalt för hälso- och sjukvård. Sedan starten 1989 har Nordic Capital investerat 12 miljarder euro i närmare 100 investeringar. Nordic Capitals fonder är baserade på Jersey och får rådgivning från sex rådgivningsbolag i Sverige, Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien. För mer information om Nordic Capital, besök www.nordiccapital.com

Om Coller Capital

Coller Capital, en ledande aktör inom private equity "secondaries", förvärvar portföljer av positioner i private equity-fonder och onoterade företag från sina ursprungliga ägare och investerar upp till 1 miljard dollar eller mer i enskilda transaktioner. Företaget grundades 1990 och har huvudkontor i London samt kontor i New York och Hong Kong. Collers multinationella investeringslag, världens största engagemang för sekundär-transaktioner, har en verkligt global räckvidd. I december 2015 stängdes Coller International Partners VII med kapitalåtaganden på USD 7,15 miljarder med stöd från cirka 170 av världens ledande institutionella investerare.

Om Goldman Sachs Asset Management’s Vintage Funds

Vintage Funds investerar i sekundärmarknaden för private equity, vilket ger likviditet, kapital och partnerskapslösningar till privatmarknadens investerare och förvaltare globalt. Med över USD 26 miljarder i kapital har Vintage Funds varit innovatörer på sekundärmarknaden i över 20 år. Vintage Funds förvaltas av Alternative Investments & Manager Selection-gruppen ("AIMS") inom Goldman Sachs Asset Management. AIMS-gruppen ger investerare rådgivnings- och investeringslösningar för hedgefonder, private equity, fastigheter, aktierelaterade kapital, räntebärande intäkter och miljö-, sociala, styrande och effektfokuserade investeringsstrategier. För mer information besök: www.gsam.com