Nordic Capital uppmärksammas på internationell ESG-lista

Nordic Capital finns med på  private equity tidskriften Real Deals ”Future 40 ESG Innovators”-lista för 2022. Utmärkelsen befäster Nordic Capitals position som branschledande inom ESG.

Real Deals sammanställning lyfter fram hur private equity-investeringar har en positiv påverkan på samhället och klimatet. På listan ”Future 40 ESG Innovators” för 2022 återfinns personer, rådgivare och fonder, som på ett eller annat sätt kombinerat vinst med högre syfte. Nordic Capital uppmärksammas för sina hållbarhetsinsatser och framsteg, bland annat det utbildningsprogram som fler än 1,000 medarbetare har genomgått, inklusive personal vid Nordic Capitals fonder och dess portföljbolag samt Nordic Capital Advisors. Nordic Capitals nära arbete med portföljbolagen lyfts också fram, då nästintill samtliga idag integrerar ESG i sina affärsplaner.

Sedan 2014 har Nordic Capital både fördjupat sitt hållbarhetsarbete och utvecklat metoder för att systematiskt stimulera hållbarhetsinsatser under hela investeringsperioden. Med hjälp av ett datadrivet tillvägagångssätt för att mäta ESG och kontinuerligt utveckla och identifiera potentiella förbättringsområden inom fler än 50 ESG-mätpunkter är Nordic Capital nu en av branschens ledare inom ESG. Elin Ljung, kommunikations- och hållbarhetschef har lett Nordic Capitals ESG arbete sedan 2017.

”Nordic Capital drivs av viljan att ständigt utvecklas och bli bättre, därför känns det väldigt roligt att vi uppmärksammas som en ledande ESG-innovatör. Genom åren har vi arbetat hårt för att allt fler av våra portföljbolag ska mäta och rapportera sitt hållbarhetsarbete. Varje år går vi igenom och försäkrar oss om att bolagen har hållbarhet högt upp på agendan och hjälper dem att nå hela vägen fram. Vi har sett stora framsteg. Under 2015 hade bara en tredjedel av Nordic Capitals portföljbolag en hållbarhetsstrategi – idag ligger siffran på över fem av sex bolag. Vi ser fram emot att bygga vidare på denna positiva trend,” säger Elin Ljung, kommunikations- och hållbarhetschef på Nordic Capital Advisors.

”Hållbarhet utgör en viktig del av Nordic Capitals investeringsstrategi. Därför känns det givande att vi uppmärksammas på denna prestigefyllda lista. Elin Ljung har varit direkt avgörande i arbetet att ta fram en solid plattform för medvetna och ansvarsfulla investeringar. Utmärkelsen är dessutom ett resultat av den hållbara tillväxt som Nordic Capital har åstadkommit tillsammans med sina portföljbolag. Vi har under lång tid arbetat för att stärka Nordic Capitals hållbarhetsfokus – och vi kommer även i fortsättningen att sträva efter att vara en ledare inom ESG i framtiden,” säger Kristoffer Melinder, Managing Partner, Nordic Capital Advisors.

Real Deals ”Future 40 ESG Innovators” utses av en panel bestående av branschexperter.
Hela listan finns tillgänglig på

Katarina Janerud, Communications Manager
Nordic Capital Advisors
E-post:
katarina.janerud@nordiccapital.com

Nordic Capital är en ledande private equity-investerare som skapar värdedriven tillväxt och starka, hållbara företag genom förbättringar i verksamheten. Nordic Capital fokuserar på utvalda regioner och sektorer där bolaget har omfattande expertis, stor erfarenhet och bevisade framgångar. Huvudsektorerna är hälso- och sjukvård, teknik- och betalningslösningar, finansiella tjänster samt industri- och företagstjänster. De huvudsakliga regionerna är Europa men investeringar görs även globalt inom hälso- och sjukvård och teknik- och betalningslösningar. Sedan starten 1989 har Nordic Capital investerat cirka 22 miljarder euro i över 130 företag. De senaste entiteterna är Nordic Capital XI med 9 miljarder euro i kapital och Nordic Capital Evolution med 1,2 miljarder euro i kapital från internationella institutionella investerare som tex pensionsfonder. Nordic Capital Advisors har lokala kontor i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien, USA och Sydkorea.. För mer information om Nordic Capital, besök www.nordiccapital.com.

”Nordic Capital” refererar till någon av, eller alla, Nordic Capitals fonder, strukturer och associerade entiteter. Nordic Capitals fonders och strukturers general partners och/eller delegerade portföljförvaltare rådges av flera icke-diskretionära rådgivande enheter, och någon eller alla av dessa refereras till som ”Nordic Capital Advisors”.