Choice Hotels satsar i Baltikum

Choice Hotels Scandinavia A/S har idag bildat ett joint venture bolag, SIA Choice Hotels Baltics, tillsammans med den lettisk-svenska familjen Cakste. Syftet är att etablera ytterligare nio hotell i Estland, Lettland och Litauen inom tre år. VD för det nya bolaget blir Karl Mikael Cakste. Idag har Choice ett hotell i Tallinn och ett hotell i Riga. Familjen Cakste driver Clarion Collection Hotel Valdemars i Riga som sedan den 1 januari 2009 ingår i Choice. På deras initiativ bildas nu ett joint venture för att etablera fler Choice hotell i Estland, Lettland och Litauen. Strategin är att etablera samarbetsavtal med existerande hotell och ansluta dem till kedjan. Den baltiska hotellmarknaden genomgår just nu en tuff period – bankkris, kraftigt minskade hotellvolymer och sjunkande priser. Samtidigt ser Choice de tre baltiska länderna som en del av sin hemmamarknad dit många av kedjans kunder reser regelbundet. Bolaget vill nu kunna erbjuda dem ökade möjligheter att fortsätta bo på Choice. – Inom Choice brukar vi säga att dåliga tider är goda tider för att tänka annorlunda, säger Torgeir Silseth, VD och koncernchef för Choice Hotels Scandinavia. Även om det är kris i Baltikum kommer de att fortsätta vara spännande grannländer, handelspartners och intressanta weekenddestinationer för våra kunder. Därför är det här rätt tidpunkt för oss att satsa framåt. – Karl Mikael har marknadskunskapen och kontaktnätet vi saknar. Vi har säljapparaten, kunderna och fem starka varumärken. Det är en perfekt förutsättning för ett bra samarbete. Dagens tuffa ekonomiska situation öppnar enligt Choice spännande möjligheter för att investera och etablera vettiga samarbetsavtal med olika intressenter som hotellägare, andra operatörer och banker. Det kan handla om olika samarbetsformer: från franchiseavtal eller managementavtal till att eventuellt köpa hotellfastigheter – Vi tror att Choice genom denna satsning kan bidra för att hjälpa hotell i Estland, Lettland och Litauen ur krisen, avslutar Torgeir. Enligt Karl Mikael Cakste finns det en efterfrågan på kompetens och vägledning hos hotellen i området. – Jag vet att det finns många hotellägare som precis som vi känner sig ensamma i dagens kris och gärna skulle vilja dra nytta av allt det som finns inom Choice, säger Karl Mikael Cakste. För vårt hotell har samarbetet med Choice inneburit fler gäster och en bättre lönsamhet jämfört med 2009. Arbetet har redan kommit igång. Choice Hotels Baltics förhandlar för närvarande med flera hotellaktörer inom regionen. Mer information kan komma inom kort. För ytterligare information kontakta gärna: Torgeir Silseth, VD och koncernchef för Choice Hotels Scandinavia, +47 901 11 969 Karl Mikael Cakste, VD för Choice Hotels Baltics, +46 70 778 87 87 _____________________________________________________________________________________________________ Choice Hotels Scandinavia Choice Hotels Scandinavia AS är Skandinaviens största hotellkedja med mer än 9000 anställda. Koncernen marknadsför över 170 hotell under varumärkena Comfort, Quality, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion på den nordiska marknaden. För mer information om Choice Hotels Scandinavia se www.choice.se