Handbolls-VM 2011 och Choice Hotels har utsett Melker Andersson till matinspiratör och officiell VM-kock

Melker Andersson, internationellt prisbelönt kock med engagemang i ett flertal kända restauranger, blir officiell kock och matinspiratör för VM i handboll i Sverige 2011. Tillsammans med hotellkedjan Choice – där alla spelare kommer att bo under turneringen – blir det här en stor satsning på maten under evenemanget. – Målet är att turneringen ska bli omtalat för sin matglädje, säger Melker Andersson. Handbolls-VM för herrar är det största evenemanget i Skandinavien 2011. Med 324 dagar kvar till invigningen är planeringen i full gång. – En viktig sak för alla inblandade är maten. Mästerskapet pågår under mer än två veckor och vårt mål är att kunna erbjuda en inspirerad och varierad meny för alla våra gäster, säger Frank Ström, kommersiellt ansvarig för VM 2011. För Choice Hotels blir det här en stor satsning. 27 000 måltider ska produceras på de Choice Hotels som är kopplade till de åtta orter där Handbolls-VM spelas. Målet är att med turneringens menyer skapa något av en multikulturell matfest. – Vi vill verka för att maten blir en del av upplevelsen, säger Riitta Östberg på Choice Hotels som också är huvudsponsor till Handbolls-VM 2011. Vi lägger mycket kraft och resurser på det här projektet och erfarenheterna kommer sen att användas för att i förlängningen höja nivån på matupplevelsen ytterligare även för andra gäster på våra hotell. Som officiell VM-kock ska Melker Andersson fungera som matinspiratör för VM-hotellen, vara med och utforma menyer för lagen och kunna hjälpa landslagsledningen med kosten för det svenska laget. Melker har också ett speciellt intresse för handboll. Han har stått i mål för Umeå IK i ”Norrlandsserien”, men karriären kom aldrig så långt som till landslaget. – Jag nådde tyvärr inte ända fram som spelare. Nu är det extra roligt att få närma mig handbollens värld igen, säger Melker Andersson. Melker Andersson har blivit belönad med en stjärna i Guide Michelin för sin insats på restaurangen Fredsgatan 12 i Stockholm. Han äger och driver sju restauranger, däribland Restaurang Kungsholmen och Grill. Sverige arrangerar VM i handboll för herrar i januari 2011. Evenemanget beräknas få upp emot två miljarder tv-tittare i 150 länder och runt 300 000 i publiken. För ytterligare information kontakta gärna: Frank Ström, kommersiellt ansvarig Handbolls-VM 2011, 0707-30 17 79 frank.strom@handball2011.com Riitta Östberg, Marknadsdirektör och presskontakt, Choice Hotels Sweden, riitta.ostberg@choice.se, 0705-37 99 66 Högupplösta bilder finns att ladda ned från www.flickr.com/photos/handball2011 Några fakta om VM 2011: • Handbolls-VM spelas 13-30 januari 2011. • 24 lag från världens alla kontinenter deltar. • Mästerskapet inleds med gruppspel – fyra grupper med sex lag i varje. • Efter det följer huvudrundan i två grupper med sex lag i varje. • Finalen, och en av två semifinaler, spelas i Malmö Arena. Den andra semifinalen spelas i Kristianstad. • Ett av målen med mästerskapet är att skapa en multikulturell folkfest, som sträcker sig långt utanför handbollsarenorna. • VM-städer är Malmö, Lund, Kristianstad, Göteborg, Jönköping, Linköping, Norrköping och Skövde. • De första biljetterna släpptes i oktober 2009. Nästa biljettsläpp blir 25 mars 2010, då finalbiljetter, semifinalbiljetter och ett antal ”follow your team”- biljetter säljs. Återstoden av biljetterna släpps direkt efter att lottningen äger rum, 9 juli 2010. _____________________________________________________________________________________________________ Handbolls-VM 2011 Sweden is next in line to arrange the World Championship in Handball for men. The Swedish host cities will do their very best to welcome not only Swedes, but handball fans from all over the world to the championships in 2011. Sweden's geographical position, close to other great European handball nations, makes it convenient for millions of people to reach handball at its best. Sweden will host a multi cultural celebration where teams and fans can meet in their passion for handball. Choice Hotels Scandinavia Choice Hotels Scandinavia AS är Skandinaviens största hotellkedja med mer än 9000 anställda. Koncernen marknadsför över 170 hotell under varumärkena Comfort, Quality, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion på den nordiska marknaden. För mer information om Choice Hotels Scandinavia se www.choice.se