Med anledning av uppgifterna i SvD kring städbolaget HSMG och hotellkedjan Nordic Choice

Nordic Choice vill med anledning av artikeln i dagens SvD göra följande uttalande.

Vi på Nordic Choice tar de uppgifter som lagts fram av SvD idag på största allvar. Vi har strikta riktlinjer för alla våra partners. Det är viktigt att alla som arbetar för och med oss följer lagar och förordningar och är socialt ansvarsfulla aktörer när det gäller allt från skatter, miljö och arbetsmiljö till etisk handel.

I SvD har graverande uppgifter kring bolaget ChoHSMG AB förts fram. Bolaget är en leverantör av städtjänster till 9 av våra 170 hotell i Skandinaviens. Under dagen har ledningen för Nordic Choice haft ett möte med ledningen i ChoHSMG AB för att gå till botten med de påstådda missförhållandena.

Nordic Choice har vid det mötet givit företaget 14 dagar på sig att komma in med en fullständig redogörelse för alla påstådda omständigheter kring bolaget. Om ChoHSMG inom denna tid inte kommer med i grunden nya uppgifter i fallet, kommer vi att betrakta det som ett brott mot våra etiska riktlinjer. Vi har samtidigt stor respekt för ChoHSMGs rätt att få ge sin bild av händelserna när anklagelser kommit fram på det här sättet.

För Nordic Choice är det också väsentligt att ingen oskyldig tredje part drabbas. Städpersonalen som arbetar för ChoHSMG på de nio hotell har i undersökningar visat att de trivs med att arbeta på våra hotell och vi är också mycket nöjda med deras dagliga insats.

I händelse av uppsägning av avtalet, vill vi därför säkerställa att de anställda blir väl omhändertagna. Vi är därför angelägna om att utreda frågan grundligt tillsammans alla inblandade så att vi inte fattar några förhastade beslut.

För mer information kontakta gärna:

Torgeir Silseth, administrerende direktør Nordic Choice Hotels. Tel: +47 901 11 969

Arne Haugen, direktør HR / CR. Tel: +47 917 19 627

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkoncern med mer än 9200 anställda i Skandinavien och Baltikum. Koncernen marknadsför över 171 hotell under varumärkena Comfort, Quality, Quality Resort, Clarion Collection och Clarion samt 8 unika hotell inom Nordic Hotels & Resorts. Alla hotell är miljöcertifierade enligt ISO 1400. För mer information om Nordic Choice Hotels se www.choice.se

Taggar: