PRESSMEDDELANDE  2010-08-24 Byggstart för nya storhotellet på Arlanda

Vid en högtidlig ceremoni idag lades den första grundstenen för det nya Clarion Hotel Arlanda Airport. Det är startskottet för det 414 rum stora hotellet som byggs i anslutning till Sky City och som beräknas vara klart i november 2012. Ambitionen är hög – Europas bästa flygplatshotell ska det bli.

Det var Kerstin Lindberg Göransson (flygplatsdirektör för Stockholm-Arlanda Airport), Petter Stordalen (ägare och styrelseordförande i Choice Hotels Scandinavia) och Tomas Carlsson (VD för NCC Construction Sverige AB) som kl 11 idag la den första grundstenen för hotellet som ska bli navet i den nya utvecklingsregionen Stockholm Airport City. Grundstenen innehöll tidstypiska föremål och dagstidningar och har nu gjutits in i bottenplattan på hotellbyggnaden.

– Det här blir hela Sveriges hotell eftersom Arlanda är knutpunkten för både den nationella och den internationella flygtafiken, säger Kerstin Lindberg Göransson, flygplatsdirektör, Stockholm-Arlanda Airport. Hotellet är en del av vår starka ambition att bli Sveriges största knutpunkt och en av Europas ledande flygplatser. För våra resenärer handlar det om logistik, men ockå om miljönytta.

– Det har länge funnits ett behov av fler hotellrum just på Arlanda och då ett hotell i den högre klassen. Eftersom ambitionen är hög föll valet av operatör på Clarion med deras tydliga ambitioner att utvecklas och skapa något mer än bara ett hotell.

Clarion som hotellkedja har alltid målet att skapa levande mötesplatser där människor kan dela kunskap, idéer och kulturupplevelser. Där konst, musik och design samverkar för att ge gästerna mer än bara ett boende.

– Det här blir inte bara grundstenen till ett av Europas bästa flygplatshotell. Det blir också en av hörnstenarna i Choice svenska satsning. Det ska både bli ett nationellt landmärke och ett flaggskepp inom Choice. Vi ser fram emot att få leverera en enastående hotellupplevelse till 20 miljoner resenärer på Arlanda. säger Petter A. Stordalen, ägare och styrelseordförande i Choice Hotels Scandinavia som står bakom hotellkedjan Clarion.

Det strategiskt viktiga Clarionhotellet på Arlanda är bara ett av tre nytillskott till hotellkedjan under året. De andra två hotellen är Göteborgs nya mötesarena Clarion Hotel Post och kongresshotellet i Malmö.

– Clarion Hotell Arlanda Airport flyttar fram våra brickor på spelplanen och stärker vår position i Sverige ytterligare, säger Petter A. Stordalen.

Hotellbyggnationen bedrivs som ett partneringprojekt i samarbete mellan Stockholm-Arlanda Airport, Choice Hotels Scandinavia och huvudentreprenören NCC Construction Sverige AB. Arkitekt är Aros Arkitekter AB. Inredningsarkitekt är Bjorken Architects.

Högupplösta bilder och video finns på http://www.projektclarionarlanda.se/press.aspx

Ytterligare pressbilder från dagens Grundstensnedläggning finns på siten.

Se exempel nedan.

• 30 000 kvm
  • 14 våningar
  • 414 rum och flera sviter i internationell standard
  • Toppmoderna konferens- och kongressalar
    •  Ett 40-tal rum i olika storlekar; från mötessviter till kongressal
    • Totalt 6000 kvm
    • Kongressalen tar 900 personer i biosittning och har 6,5 m i takhöjd
    • Upp till 450 sittande matgäster
    • 900 kvm kök
    • Totalet 1200 kvm restaurang
  • À la carte-restaurang med utsikt
  • Konferens- och frukostrestaurang i bottenplan
  • Lobby med bar
  • Gym och wellnesscenter
  • Kontor och butiker

Vad är partnering?

• Partnering är en strukturerad samarbetsform i byggbranschen, där byggherren, konsulterna och entreprenörerna gemensamt löser en bygguppgift. Arbetet baseras på ett öppet och förtroendefullt samarbete där allas yrkeskunskaper kompletterar varandra genom projektets alla skeden.

För ytterligare information och frågor kontakta:

Jan Lindqvist, Kommunikationsdirektör, Stockholm-Arlanda Airport, 070-8916402

Riitta Östberg, Kommunikationsdirektör, Clarion Hotels, 070-537 99 66

Ulf Thorné, Kommunikationschef, NCC Construction, 070-214 77 27

Swedavia, tidigare LFV, är ett affärsdrivet och statligt flygplatsbolag som ansvarar för drift och utveckling av 14 svenska flygplatser. Swedavia har cirka 2 600 anställda. 2009 reste 27,9 miljoner människor via våra flygplatser och antalet landningar uppgick till drygt 215 000.

Clarion Hotels har 20 förstaklasshotell i Norden och omsätter 1,7 miljarder SEK. Med hjälp av konst, musik och design skapar Clarion levande mötesplatser för affärs-, konferens- och fritidsresenären. Clarion ingår i Choice Hotels Scandinavia som har en total omsättning på ca 8 miljarder SEK fördelat på 170 hotell i Norden.

NCC är ett av Nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. NCC hade år 2009 en omsättning på drygt 52 Mdr SEK och 18 000 anställda. NCC Construction Sverige bygger bostäder, kontor, vägar, anläggningar och övrig infrastruktur i Sverige.

Taggar: