Busslaster med svenska arbetssökande till Norge

- grannlandet lockar talanger från Sverige

Norge är ett populärt land för svenskar att söka arbete i – och detta tar Clarion Hotels fasta på. Den 22 november åker två busslaster med förväntansfulla arbetssökande från Östersund och Göteborg med omnejd över gränsen till Norge för att delta en talangjakt för nya Clarion Hotel & Congress Trondheim.

Clarion Hotels söker de bästa talangerna inom servicebranschen och tar till oortodoxa metoder för att attrahera precis rätt folk. Vid ”vanlig” rekrytering sorteras många bort redan innan de ens hunnit träffa arbetsgivaren – ofta unga som inte har hunnit bygga upp ett starkt CV ännu. Clarion Hotels tidigare talangjakter har redan tidigt i reryteringsprocessen vaskat fram guldkornen bland de sökande – de som bäst stämmer överens med företagets värderingar.

– Vi är ett passionerat företag och söker passionerade medarbetare, något vi lyckats med hittills genom det här nya sättet att rekrytera. Det är mer effektivt än traditionell rekrytering och hjälper oss hitta rätt kandidater genom en högre pricksäkerhet. Alla företag borde ha rekrytering på sin strategiska agenda – det är det viktigaste som ett företag kan göra för att nå framgång, säger Ulrika Rosén, Director Passion at Clarion Hotels.

Nordisk arbetsmarknad
Arbetslösheten är högre i Östersund med omnejd än i Trondheim – och många unga svenskar tycker det är spännande att jobba utomlands. Därför har Clarion Hotels inlett ett samarbete med Arbetsförmedlingen i Östersund som kommer att arrangera busstransport för de sökande till Talangjakten den 22 november i Trondheim. Även en buss med arbetssökande från Göteborgstrakten kommer att åka.

– Det är jätteroligt att så många har anmält sig, säger Bibbi Högbom, Hotelldirektör på Clarion Hotel Grand i Östersund. Utöver bussen från Östersund kommer även en buss med företagare och representanter från turismutbildningar i Östersund och Åre att åka med på en studieresa. Det finns en stor entusiasm kring det här initiativet i regionen.

Clarion Hotels rekryteringsprocess
Steg 1
Under talangjakten har den ansökande två minuter på sig att presentera sig inför en jury bestående av hotelledningen, inbjudna gäster och kunder. Juryn efter personlighet, driv och passion -utefter principen ”hellre fria än fälla”.
Steg 2
Ännu tuffare blir det för de som går vidare till processens nästa steg, en workshop om företagets värderingar. Under workshopen deltar Clarions personal med ”case” ur verkligheten – som ställer krav på de ansökandes kreativitet och snabbtänkthet när det gäller kundservice och bemötande.
Steg 3
Först därefter kommer de som gått vidare i processen till intervju och deras CV granskas vid behov.

Om talangjakten
Clarion Hotel & Congress Trondheim (www.clariontrondheim.no ) slår upp portarna i April 2012 och söker 80 nya medarbetare. En buss avgår den 22 november från Clarion Hotel Grand i Östersund via Järpen och Åre till Trondheim, och en buss från Vänersborg.

För mer information:
Om rekryteringsprocessen kontakta Ulrika Rosén, Director Passion at  Clarion Hotels.
Tel. 070-6913210 ulrika.rosen@clarion.se

Om samarbetet med Arbetsförmedlingen Östersund kontakta Bibbi Högbom, Hotelldirektör på Clarion Hotel Grand Östersund.
Tel. 070-6771555 bibbi.hogbom@choice.se

Clarion Hotels har 19 operativa förstaklasshotell i Norden och omsätter 1,7 miljarder SEK. Med hjälp av konst, musik och design skapar Clarion levande mötesplatser för affärs-, konferens- och fritidsresenären. Clarion ingår i Nordic Choice Hotels som har en total omsättning på cirka 8 miljarder SEK, fördelat på över 170 hotell i Norden.

Taggar: