Altaal och Nordic Credit Partners bildar investmentbolag

Report this content

Altaal och Nordic Credit Partners bildar nordiskt investmentbolag med inriktning på alternativa tillgångar. Tillsammans förvaltar gruppen sex miljarder kronor inom fastigheter, infrastruktur och krediter fördelat på sex investeringsstrategier, med cirka 20 medarbetare och kontor i Stockholm och London.

Altaal grundades 2020 av bland annat Erik Penser och har med en värdedriven agenda och operationellt fokus investerat i fastigheter och infrastruktur. Nordic Credit Partners grundades 2013 och har konsekvent fokuserat på investeringar i hållbara, nordiska företagskrediter.

Investeringsverksamheten drivs av grundarna Jakob Eliasson, Stefan Gattberg och Henrik Schmidt. Styrelse, investeringskommitté, industri- och hållbarhetsråd bestående av ett 40-tal seniora rådgivare utgör en nyckelkomponent i bolagets systematiska och väl beprövade investeringsprocess. Grundarna har arbetat tillsammans under många år och förenas i sin syn på värdeskapande och aktivt företagande.

”Altaal har sedan bolaget grundades verkat i en turbulent marknad men har ändå växt med imponerande 70% per år utan att ge avkall på kvalité och riskhantering. Det kommer sannolikt uppstå många intressanta affärsmöjligheter framöver och Altaal är väl rustat inför det”, säger Erik Penser, medgrundare av Altaal.

”Vi var pionjärer när vi började investera i nordiska företagsobligationer på ett institutionellt och systematiskt sätt. Som en integrerad del av Altaal-gruppen får vi kapacitet att analysera investeringsmöjligheter oavsett position i kapitalstrukturen och bryter därmed återigen ny mark”, säger Jakob Eliasson, grundare av NCP.

NCP:s Luxemburgbaserade kreditfonder kommer även framöver förvaltas av samma team som idag, dock inom ramen för Altaal, och behåller namnen Nordic Credit Partners och Nordic Credit Opportunities.

”Vi har en unik position där vi nu har möjlighet att agera på affärssituationer i fastighetsbranschen som uppstår i kölvattnet av ränteuppgångar och finansiell stress”, säger Henrik Schmidt, medgrundare av Altaal.

”Den gröna omställningen som nu sker på bred front inom nordisk infrastruktur och transporter kräver kapital och det är mycket stimulerande att kunna bidra som en aktör inom detta viktiga område”, säger Stefan Gattberg, medgrundare av Altaal.

För ytterligare information, kontakta:
Jakob Eliasson +46 (0)70-604 69 20
Stefan Gattberg +46 (0)76-292 84 50
Henrik Schmidt +46 (0)70-399 97 70

Nordic Credit Partners är en bolagskoncern av alternativa investeringsfonder reglerade av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonderna investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer och investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och styrelsens mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan slutgiltigt investeringsbeslut fattas och följs därefter upp löpande. Fonderna strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna värdepappersportföljen för att öka den riskjusterade avkastningen. Styrelsen avser att bedriva verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonderna är strukturerade som publika svenska aktiebolag med säte i Stockholm och är registrerade hos, alternativt står under tillsyn från, Finansinspektionen.