Cecilia Ardström and Anders Lindell utses till nya styrelseledamöter i Nordic Credit Partners

Report this content

Aktieägarna i Nordic Credit Partners AB (“NCP”) har vid en extra bolagsstämma valt Cecilia Ardström och Anders Lindell till nya styrelseledamöter i bolaget. Cecilia Ardström valdes till styrelsens ordförande. Gunnar Eliasson, en av NCP:s grundare, omvaldes som styrelseledamot i bolaget.

”Jag ser fram emot att tillsammans med Anders, Gunnar och förvaltningsteamet fortsätta utveckla NCP till en ledande nordisk ränteförvaltare. NCP:s beprövande strategi, goda historiska avkastning och gedigna hållbarhetsarbete utgör en utmärkt utgångspunkt för fortsatt tillväxt”, säger Cecilia Ardström, nyvald ordförande i NCP.

Cecilia Ardström har varit tillförordnad VD i AMF Fonder, finansdirektör och chef för kapitalförvaltningen på Länsförsäkringar AB, Head of Treasury i Tele2-koncernen och Head of Asset Management och CIO i Folksamgruppen. Hon har varit ledamot av Sjunde AP-fondens styrelse och är i dag styrelseledamot i AMF Fonder, Euroclear, Careium och Teracom. Cecilia har studerat vid Handelshögskolan i Göteborg.

Anders Lindell grundade 1998 den makroinriktade hedgefonden IPM med sju miljarder dollar i förvaltat kapital och kontor i Stockholm, London och New York. Under tiden på IPM innehade han en rad ledande befattningar, däribland VD och styrelseordförande. Dessförinnan arbetade han inom ränteförvaltningen på JP Bank. Anders är civilingenjör från Linköpings universitet och har en examen från MIT Sloan School of Management.

”Det gläder mig att Cecilia och Anders blir nya styrelseledamöter i NCP. Deras breda erfarenhet från reglerad institutionell kapitalförvaltning kommer bidra väsentligt till vår verksamhet. Med en resultatorienterad, professionell och chosefri attityd personifierar de dessutom vår förvaltningskultur och värdegrund”, säger Jakob Eliasson, grundare och VD i NCP.

Styrelseledamöterna Björn Wolrath, Jakob Eliasson och Christoffer Malmström har avböjt omval. De kvarstår dock i sina respektive operativa roller inom NCP.

Cecilia Ardström, telefon: 070-162 71 33
Jakob Eliasson, telefon: 08-23 11 00

Nordic Credit Partners är en bolagskoncern av alternativa investeringsfonder reglerade av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonderna investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer och investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och investeringskommitténs mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan slutgiltigt investeringsbeslut fattas och följs därefter upp löpande. Fonderna strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna värdepappersportföljen i syfte att öka den riskjusterade avkastningen.

Styrelsen avser att bedriva verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonderna är strukturerade som publika svenska aktiebolag med säte i Stockholm och är registrerade hos, alternativt står under tillsyn från, Finansinspektionen.