NCP II avvecklas enligt plan med branschens bästa avkastning

Report this content

Nordic Credit Partners Fund II AB (publ) (”NCP II” eller ”Fonden”) avvecklas planenligt och en sista återbetalning av insatt kapital sker den 22 december. Nettoavkastningen under Fondens sexåriga löptid är den högsta i branschen.

”När vi sjösatte NCP II 2015 var målsättningen att avkasta 7-9% per år vilket vi också lyckats med trots volatil marknad, bristande marknadslikviditet och pandemi. Vi har visat att vår investeringsstrategi fungerar. Vi tackar alla investerare för deras förtroende för NCP och välkomnar dem tillbaka som investerare i våra kommande fonder”, säger Björn Wolrath, ordförande i NCP II.

NCP II kommer den 22 december 2021 återbetala ytterligare 5,7% av det ursprungliga nominella beloppet på Fondens Andelslån. Återbetalningen motsvarar 567 kr per Andelslån med ett ursprungligt nominellt belopp om 10 000 kr. Resterande belopp (333 kr per Andelslån) kommer skrivas av i enlighet med paragraf 8.1 i Fondens villkor eftersom de två återstående innehaven i Fondens portfölj avvecklats under bokfört värde. Fondens årsredovisning för 2021 kommer att publiceras senast den 30 april 2022.

Sedan start har räntan på NCP II:s Andelslån uppgått till totalt 61 mkr efter avgifter. Det motsvarar en genomsnittlig årlig avkastning (IRR) till andelsägarna om 7,5% vilket är högst i branschen. Under samma period uppgick snittavkastningen i Morningstars jämförelsekategori (SEK obligationer, flexibel, högrisk) till 2,9% per år.

”Vi har sedan start följt en tydlig investeringsstrategi som bygger på en koncentrerad portfölj, belåning och grundlig utvärdering av varje innehav. Under tiden har vi fortsatt utveckla hållbarhetsarbetet, rådgivarnätverket och lånevillkoren. NCP II:s framgång gör att vi är väl positionerade för att fortsätta generera hög riskjusterad avkastning”, säger Jakob Eliasson, VD i NCP II.

Jakob Eliasson, telefon: 08-23 11 00

Nordic Credit Partners Fund II AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer och har en löptid begränsad till fem år. Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och styrelsens mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 7-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan slutgiltigt investeringsbeslut fattas och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna värdepappersportföljen för att öka den riskjusterade avkastningen. Fonden tar inte ut någon fast förvaltningsavgift utan enbart ett prestationsbaserat arvode om 20 procent av den avkastning som överstiger tröskelräntan om 4 procent per år (med s.k. high watermark) under fondens löptid.

Styrelsen avser att bedriva verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och registrerad hos Finansinspektionen.