Nordic Credit Partners gör kraftfull satsning på hållbarhet – anställer Hållbarhetschef och utser Hållbarhetsråd

Report this content

Cecilia Bevik-Cronqvist har utsetts till chef för hållbara investeringar i Nordic Credit Partners (”NCP”). I rollen kommer Cecilia att leda NCP:s strategiska arbete inom hållbarhet, ansvara för hållbarhetsanalys inom ramen för portföljförvaltningen och vidareutveckla NCP:s rapportering gällande hållbarhetsfrågor.

Cecilia kommer närmast från Institutional Shareholder Services - ESG (tidigare Ethix SRI) där hon arbetat med ESG-analys med fokus på antikorruption, mänskliga rättigheter och miljö. Arbetet innefattade bland annat kvalitativ och kvantitativ företagsanalys med utgångspunkt i FN:s hållbarhetsinitiativ Global Compact, internationella normer och standarder samt de 17 globala målen för hållbar utveckling. Innan dess arbetade Cecilia som hållbarhetskonsult inom EY Climate Change and Sustainability Services.

För att stödja Cecilia i hennes arbete har NCP även utsett ett Hållbarhetsråd bestående av Gunnar Eliasson, styrelseledamot i NCP, Cecilia Widebäck West, tidigare Hållbarhetschef i SEB, och Ossian Ekdahl, chef för Ägaransvar på Första AP-fonden. Hålbarhetsrådet kommer fokusera på strategiska hållbarhetsfrågor och rapportera direkt till styrelsen i NCP.

“Denna kraftfulla satsning på hållbarhet är ett naturligt nästa steg för NCP i syfte att förekomma våra investerares ständigt ökade fokus på dessa frågor. Efter sju år med marknadsledande avkastning blir vi nu även ledande inom hållbarhetsfrågor”, säger Björn Wolrath, ordförande i NCP.

“Jag är stolt över dessa rekryteringar och ser fram emot att fortsätta integrera hållbarhet som en naturlig del i den gedigna analys som föregår varje investering och utgör grunden för NCP:s framgångsrika portföljförvaltning”, säger Jakob Eliasson, VD i NCP.

”Det är med stor entusiasm som jag tar mig an uppgiften att vidareutveckla NCP:s hållbarhetsarbete. Jag har fått ett tydligt mandat och ser fram emot en aktiv dialog med portföljbolag, investerare och andra aktörer på finansmarknaden i dessa frågor”, säger Cecilia Bevik-Cronqvist, tillträdande chef för hållbara investeringar i NCP.

Cecilia tillträder sin tjänst den 2 november.

Jakob Eliasson, telefon: 08-23 11 00
Cecilia Bevik-Cronqvist, telefon: 070-797 18 92

Nordic Credit Partners är en bolagskoncern av alternativa investeringsfonder reglerade av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonderna investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer och investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och styrelsens mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan slutgiltigt investeringsbeslut fattas och följs därefter upp löpande. Fonderna strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna värdepappersportföljen för att öka den riskjusterade avkastningen. Styrelsen avser att bedriva verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonderna är strukturerade som publika svenska aktiebolag med säte i Stockholm och är registrerade hos, alternativt står under tillsyn från, Finansinspektionen.