8,9% nettoavkastning på Andelslånen i NCP III under 2021

Report this content

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) (”NCP III”) offentliggör idag vinstandelsräntan för bolagets emitterade kapital- och vinstandelslån (”Andelslånen”) för perioden 1 januari till 31 december 2021. Räntan på Andelslånen uppgår till 891 kronor per andel om 10 000 kr vilket motsvarar en årsränta om 8,9%. Sedan start den 20 december 2017 uppgår räntan på Andelslånen till totalt 25,8% vilket i snitt motsvarar 6,4% per år.

Vinstandelsräntan kommer att utbetalas den 31 januari 2022 och avstämningsdag för ränteutbetalning är den 24 januari 2022.

Nettoresultatet före vinstandelsränta och orealiserade värdeförändringar för perioden uppgår till 64,0 mkr vilket motsvarar en årsränta om 8,5%. Orealiserade värdeförändringar uppgår till 3,5 mkr (0,5% i årsränta). Nettoresultatet före vinstandelsränta uppgår till 67,5 mkr (9,0% i årsränta) och fördelas i enlighet med villkoren för Andelslånen som 66,8 mkr (8,9% i årsränta) i ränta på Andelslånen och 0,7 mkr (0,1% i årsränta) som vinst före skatt i bolaget. Eftersom ingen vinstandelsränta utbetalades för 2020 uppgår tröskelbeloppet till totalt 8%, dvs 4% vardera för åren 2020 och 2021.

Resultaträkning i sammandrag

Belopp i tkr

1 januari –

31 december 2021

Motsv.

årsränta

Netto av ränteintäkter, räntekostnader, administration och realiserade värdeförändringar

8,5%

Orealiserade värdeförändringar

0,5%

Nettoresultat före vinstandelsränta

9,0%

Vinstandelsränta upp till tröskelbeloppet 4% per år för 2020 och 2021

-60 000

Vinstandelsränta över tröskelbeloppet 4% per år

-6 816

Total vinstandelsränta

-66 816

Vinst före skatt

0,1%

Baserat på nuvarande portföljsammansättning förväntas avkastningen för 2022 ligga inom det långsiktiga avkastningsmålet.

NCP III bjuder även in till en videokonferens den 31 januari 2022 kl 15:00 för att presentera resultatet för helåret och det fjärde kvartalet 2021. Vänligen använd denna Teamslänk för att delta.

Uppgift om vinstandelsränta publiceras på emittentens hemsida www.ncpgroup.se under fliken Fonder.

För ytterligare information, kontakta emittentens VD Jakob Eliasson.
Telefon: 08-23 11 00, E-post: jakob.eliasson@ncpgroup.se

Om Emittenten

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer och har en löptid begränsad till 5 år. Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och styrelsens mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 7-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan styrelsen fattar ett slutgiltigt investeringsbeslut och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna värdepappersportföljen för att öka den riskjusterade avkastningen. Fonden tar inte ut någon fast förvaltningsavgift utan enbart ett prestationsbaserat arvode där investerarna oavkortat får all avkastning upp till tröskelräntan om 4 procent per år med s.k. high watermark. Överskjutande avkastning delas 80 procent till investerarna och 20 procent till moderbolaget.

Styrelsen driver verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och fondandelarna är noterade på Nordic Growth Market (NGM). Fondens förvaringsinstitut är Swedbank och AIF-förvaltare är Wahlstedt & Partners, en auktoriserad förvaltare av alternativa investeringsfonder som står under Finansinspektionens tillsyn.

Informationen är sådan som Emittenten ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 20 januari 2022 kl. 15:30.

Taggar: