Förlängningsmöjlighet av NCP III – hög förväntad avkastning framöver

Avvecklingen av NCP III påbörjades 2022 genom att minska belåningen och därefter återbetala kapital till investerarna. Det senaste årets kursnedgångar gör dock att den förväntade avkastningen på kvarvarande innehav i portföljen är hög. För att dra nytta av den förväntade avkastningen och undvika att realisera dessa innehav på dagens låga kurser erbjuds andelsägare i NCP III att förlänga sin investering genom ett utbyteserbjudande.

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) (”NCP III” eller ”Fonden”) startades 2017 med 750 mkr i investerat kapital. Investeringsperioden har präglats av pandemi, stigande marknadsräntor och Rysslands invasion av Ukraina. Fonden har trots detta delat ut totalt 26% till investerarna och totalavkastningen efter avgifter uppgår till 21%, justerat för kursnedgångar i spåren av rådande marknadsoro.

”Vår målsättning har varit att skapa en aktieliknande avkastning men till lägre risk. Med facit i hand är det glädjande att konstatera att vi trots denna omvälvande period lyckats med det. Avkastningen har visserligen varit lägre än vår ursprungliga målsättning men nästan tre gånger högre än svenska företagsobligations- och kredithedgefonder under samma period”, säger Björn Wolrath, styrelseordförande i NCP III.

Avvecklingen av Fonden påbörjades planenligt 2022 och hittills har likvider från förfall och försäljningar använts för att reducera belåningen och återbetala kapital till investerarna. Den förväntade årsavkastningen på den återstående portföljen uppgår nu till 15% och för att dra nytta av denna höga förväntade avkastning erbjuds existerande andelsägare i NCP III att förlänga sin investering genom ett s. k. utbyteserbjudande vilket ger andelsägare möjlighet att växla in sina existerande andelar i Fonden mot nya andelar med längre löptid. NCP III avser att notera de nya andelarna på Nordic Growth Market (NGM).

”För att undvika att realisera Fondens resterande innehav på dagens låga kurser och gå miste om framtida avkastning ger vi investerarna detta erbjudande. Nordiska företagsobligationer och -krediter bör utgöra ett attraktivt komplement till aktier och andra risktillgångar även framöver, inte minst givet det osäkra konjunkturläget”, säger Jakob Eliasson, VD i NCP III.

Existerande andelsägare i NCP III kommer inom de närmaste dagarna erhålla information om utbyteserbjudandet per post och genom sin depåbank. Information om utbyteserbjudandet kommer även att hållas tillgänglig på NCP:s hemsida www.ncpgroup.se.

Erbjudandet är villkorat av bl.a. godkännande från Finansinspektionen.

Pareto Securities AB bistår NCP III med utbyteserbjudande och Aktieinvest FK AB agerar emissionsinstitut. Teckningsperioden för erbjudandet påbörjas den 16 mars 2023 och sista svarsdatum är den 11 april 2023.

För ytterligare information, kontakta:
Emittentens VD Jakob Eliasson, telefon: 08-23 11 00, e-post: jakob.eliasson@ncpgroup.se
Head of IR Karl-Fredrik Hansson, telefon: 073-435 33 10, e-post: karl-fredrik.hansson@ncpgroup.se

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer och -krediter. Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och styrelsens mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 7-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan styrelsen fattar ett slutgiltigt investeringsbeslut och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna värdepappersportföljen för att öka den riskjusterade avkastningen. Fonden tar för närvarande inte ut någon fast förvaltningsavgift utan enbart ett prestationsbaserat arvode där investerarna oavkortat får all avkastning upp till tröskelräntan om 4 procent per år med s.k. high watermark. Överskjutande avkastning delas 80 procent till investerarna och 20 procent till moderbolaget.

Styrelsen driver verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och fondandelarna är noterade på Nordic Growth Market (NGM). Fondens förvaringsinstitut är Swedbank och AIF-förvaltare är Wahlstedt & Partners, en auktoriserad förvaltare av alternativa investeringsfonder som står under Finansinspektionens tillsyn.

Informationen är sådan som Emittenten ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 13 mars 2023 kl. 10:00.