NCP III avvecklas enligt plan med branschens högsta avkastning

Stockholm den 31 oktober 2023
Pressmeddelande nr 22 2023
Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) org.nr. 559118-9021

Det ursprungliga Andelslånet (ISIN: SE0010521104) i Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) avvecklas och en sista återbetalning av insatt kapital sker idag. Fondens nettoavkastning är den högsta i branschen trots en händelserik och turbulent investeringsperiod. För att fortsätta dra nytta av rådande marknadsläge har dock merparten av investerarna valt att förlänga sin investering i Fonden.

”Idag passerar vi en milstolpe i Nordic Credit Partners utveckling när vi återbetalar vår tredje fond, NCP III. Trots att investeringsperioden präglats av pandemi, kraftigt stigande inflation och marknadsräntor samt kriget i Ukraina har NCP III genererat branschens högsta avkastning, precis som våra tidigare fonder. Avkastningen i jämförelse med branschkollegor och närliggande tillgångsslag är dessutom högre än tidigare” säger Jakob Eliasson, VD i NCP III.

Sedan start 2017 har NCP III genererat den enskilt högsta avkastningen i Morningstars jämförelsekategori (SEK obligationer, flexibel, högrisk). Fondens avkastning är dessutom mer än tre gånger så hög som index av europeiska och amerikanska högavkastande obligationer under samma period och nästan fyra gånger högre än index av nordiska kredithedgefonder.

”Det goda utfallet är ett resultat av gediget teamarbete genom vilket förvaltningsteamet, investeringskommittén och våra industrirådgivare gemensamt identifierat de mest attraktiva investeringarna. Vårt institutionella riskramverk har också varit en bidragande faktor till den långsiktiga överavkastningen. Merparten av investerarna har valt att fortsätta investera med oss – ett kvitto på att de ser styrkan i vår investeringsfilosofi”, fortsätter Jakob Eliasson, VD i NCP III.

Direktavkastningen i räntemarknaden är för första gången på länge högre än i aktiemarknaden. Marknaden förväntar sig att räntorna förblir högre under en längre period än tidigare vilket är ogynnsamt för konjunkturen och bolagens vinster och leder till dämpade förväntningar på aktiemarknaden.

”Samtidigt ser vi goda möjligheter att leverera en fortsatt hög riskjusterad avkastning i kreditmarknaden, med samma investeringsstrategi som vi framgångsrikt applicerat i snart ett decennium. Professionella och institutionella investerare visar ett allt större intresse för vår tillgångsklass”, avslutar Karl-Fredrik Hansson, ansvarig för affärsutveckling och kundrelationer i NCP AB.

För ytterligare information, kontakta:
Emittentens VD Jakob Eliasson, tel: 070-604 69 20, e-post: jakob.eliasson@ncpgroup.se
Affärsutveckling Karl-Fredrik Hansson, tel: 073-435 33 10, e-post: karl-fredrik.hansson@ncpgroup.se

Detta pressmeddelande utgör ingen marknadsföring. Historisk utveckling är ingen garanti för framtida avkastning.

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer (eller fonder med motsvarande exponering) och har en löptid begränsad till 5 år. Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och styrelsens mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 7-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan styrelsen fattar ett slutgiltigt investeringsbeslut och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna värdepappersportföljen för att öka den riskjusterade avkastningen.

Styrelsen driver verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och fondandelarna är noterade på Nordic Growth Market (NGM). Fondens förvaringsinstitut är Swedbank och AIF-förvaltare är Wahlstedt & Partners, en auktoriserad förvaltare av alternativa investeringsfonder som står under Finansinspektionens tillsyn.