Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) offentliggör substansvärde

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) (”NCP III” eller ”Fonden”) offentliggör idag att substansvärdet för bolagets emitterade kapital- och vinstandelslån (”Andelslånen”) uppgick till 6 823 kronor per andel vid marknadens stängning den 30 april 2020.

I början av april återhämtade sig företagsobligationsmarknaden delvis efter det historiskt stora prisfallet under mars, dock ej i samma omfattning som t.ex. aktiemarknaden. De stora utflödena från daglighandlade obligationsfonder har lett till en minskad efterfrågan både i primär- och andrahands-marknaden och priserna har därmed stabiliserats på en ny lägre nivå. Några få nya emissioner har genomförts av etablerade och kreditvärdiga emittenter men dörren tycks fortfarande vara stängd för nya bolag och bolag med högre kreditrisk. Återhämtningen i början av månaden har successivt dämpats och marknaden präglas nu av genuin osäkerhet kring hur länge begränsningarna i ekonomin pågår, i vilken utsträckning emittenterna påverkas och vilken uthållighet de har gällande likviditet och belåningsgrad.

Fonden har analyserat Investeringsportföljen och inlett dialoger med de portföljbolag som bedöms vara mest påverkade av coronasmittan. Det är i allmänhet välfungerande bolag med konkurrenskraftig affärsmodell, ledande marknadsposition och, i normala fall, goda kassaflöden men som är verksamma inom sektorer som särskilt påverkas av begränsningarna i ekonomin. Fonden samarbetar med andra större marknadsaktörer för att gemensamt förhandla fram för obligationsinvesterarna attraktiva villkorsförändringar i de fall det kan bli aktuellt.

Investeringsportföljen är för närvarande fördelad på 24 strategiska innehav verksamma inom bl.a. bank och finans, IT-infrastruktur, underhåll och service, konsumentvaror, fastigheter och bostadsutveckling. Extern säkerställd belåning har upptagits för att finansiera Investeringsportföljen och belåningsgraden uppgick den 30 april 2020 till 49,5%.

Nyckeltal för portföljen per den 30 april 2020

Effektiv ränta (%)           16,56%
Kreditduration (år)           2,49
Ränteduration (år)           0,53
Modifierad duration (%)           0,49%

Största innehav per den 30 april 2020

Emittent ISIN % av portföljen
Heimstaden AB SE0012455111           5,5%
SGL TransGroup International A/S SE0013101219           5,5%
Magnolia Bostad AB SE0009155625           5,3%
OPR Finance Oyj FI4000292180           5,1%
Logent AB SE0013358686           4,8%

Det är lätt att som investerare i tider av osäkerhet fatta förhastade och kortsiktiga beslut. Fondens styrelse och förvaltare, som i olika positioner hanterat finansmarknadens upp- och nedgångar i mer än 50 år, avviker dock inte från den ursprungliga strategin: att investera i en koncentrerad portfölj av innehav som genomgått en noggrann utvärdering och därefter upprätthålla en nära dialog med dessa i syfte att generera en god risjusterad avkastning till investerarna under Fondens samlade löptid.

Uppgift om substansvärdet och nyckeltal publiceras på Fondens hemsida www.ncpgroup.se under fliken Fonder.

För ytterligare information, kontakta emittentens VD Jakob Eliasson
Telefon: 08-23 11 00, E-post:
jakob.eliasson@ncpgroup.se

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer och har en löptid begränsad till 5 år. Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och styrelsens mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 7-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan styrelsen fattar ett slutgiltigt investeringsbeslut och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna värdepappersportföljen för att öka den riskjusterade avkastningen. Fonden tar inte ut någon fast förvaltningsavgift utan enbart ett prestationsbaserat arvode där investerarna oavkortat får all avkastning upp till tröskelräntan om 4 procent per år med s.k. high watermark. Överskjutande avkastning delas 80 procent till investerarna och 20 procent till moderbolaget.

Styrelsen driver verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och fondandelarna är noterade på Nordic Growth Market (NGM). Fondens förvaringsinstitut är Handelsbanken och AIF-förvaltare är Wahlstedt & Partners, en auktoriserad förvaltare av alternativa investeringsfonder som står under Finansinspektionens tillsyn.

Informationen är sådan som Emittenten ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 8 maj 2020 kl. 16:00.