Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) offentliggör substansvärde

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) (”NCP III” eller ”Fonden”) offentliggör idag substansvärdet för bolagets båda emitterade kapital- och vinstandelslån (”Andelslånen”) vid marknadens stängning den 30 april 2023:

Andelslån

ISIN

Nominellt belopp

Substansvärde

2017:1

SE0010521104

7 000 kr

95,93%

2023:1

SE0019914292

9 000 kr

95,93%

Det ursprungliga Andelslånets 2017:1 nettoavkastning sedan start den 20 december 2017 uppgår därmed till 21,7% inklusive utdelningar.

Investeringsportföljen har exponering mot ca 25 innehav[1] verksamma inom bl.a. bank och finans, media och teknologi, underhåll och service, konsumentvaror, transport och fastigheter.

Nyckeltal för portföljen per den 30 april 20231

Magnolia Bostad AB

SE0014956454

5,4%

Fondens styrelse har beslutat att de ursprungliga Andelslånet 2017:1 ska delamorteras enligt följande plan med start i januari 2023. Planen utgör en prognos och kan komma att uppdateras beroende på marknadens utveckling. Eventuell vinstandelsränta tillkommer utöver de nominella beloppen nedan. Det nya Andelslånet 2023:1 delamorteras inte.

Återbetalningsdatum

Nominellt belopp (kr) per

Andelslån om 10 000 kr

% av total

% ackumulerat

Kurs

31 januari 2023

10%

93,94%

8 maj 2023

20%

30%

95,41%

31 juli 2023

30%

60%

31 oktober 2023

40%

100%

Från och med substansvärdesrapporten för maj avser Fonden att redovisa substansvärdet för både det ursprungliga, amorterande Andelslånet 2017:1 och det nya Andelslånet 2023:1. En mer utförlig rapport avseende Fondens innehav och portföljens nyckeltal kommer också publiceras i samband med detta på Fondens hemsida www.ncpgroup.se under fliken Investors Lounge. Kontakta Karl-Fredrik Hansson för inloggnings-uppgifter.

Uppgift om substansvärdet och nyckeltal publiceras på Fondens hemsida www.ncpgroup.se under fliken Funds.

För ytterligare information, kontakta:
Emittentens VD Jakob Eliasson, telefon: 070-604 69 20, e-post: jakob.eliasson@ncpgroup.se
Head of IR Karl-Fredrik Hansson, telefon: 073-435 33 10, e-post: karl-fredrik.hansson@ncpgroup.se

Nordic Credit Partners Fund III AB (publ) är en alternativ investeringsfond som regleras av lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Fonden investerar i nordiska högavkastande företagsobligationer (eller fonder med motsvarande exponering) och har en löptid begränsad till 5 år. Investeringsstrategin bygger på fundamentalvärdering, långsiktighet och styrelsens mångåriga erfarenhet från finansmarknaden. Målsättningen är att generera en stabil och attraktiv riskjusterad avkastning om 7-9 procent per år över tid. Varje potentiell investering genomgår en omfattande operationell, finansiell och juridisk utvärdering innan styrelsen fattar ett slutgiltigt investeringsbeslut och följs därefter upp löpande. Fonden strävar efter god diversifiering mellan branscher, risknivåer och geografier och har möjlighet att belåna värdepappersportföljen för att öka den riskjusterade avkastningen. Fondens moderbolag tar inte ut någon förvaltningsavgift. Däremot belastas den del av Fonden som investeras i SCB 2XL i syfte att erhålla belåning med avgift i enlighet med gällande grundprospekt.

Styrelsen driver verksamheten i en anda av transparens, öppenhet och kostnadsmedvetenhet. Fonden är strukturerad som ett publikt svenskt aktiebolag med säte i Stockholm och fondandelarna är noterade på Nordic Growth Market (NGM). Fondens förvaringsinstitut är Swedbank och AIF-förvaltare är Wahlstedt & Partners, en auktoriserad förvaltare av alternativa investeringsfonder som står under Finansinspektionens tillsyn.

Informationen är sådan som Emittenten ska offentliggöra enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 8 maj 2023 kl. 15:30.

[1] Inkl. exponering genom innehav i Nordic Credit Partners SICAV-RAIF Umbrella Sustainable Corporate Bond 2XL (”SCB 2XL”).