Bolåneräntor kan höjas oberoende av Riksbankens beslut

Report this content

Den 20 december 2018 meddelar Riksbanken om reporäntan ska höjas för första gången sedan juli 2011. Det är osäkert om en höjning kommer då vi befinner oss i ett läge med svaga inflationstal, vikande tillväxt, pågående Brexit-förhandlingar samt en ökande global marknadsoro. Trots detta indikerar marknaden att en höjning kan komma efter att STIBOR ökat med 25 punkter den senaste månaden.

NCR anser att även om en reporäntehöjning sannolikt kommer att leda till högre bolåneräntor, vilket var fallet efter den norska räntehöjningen i september, är det bara en aspekt av Riksbankens penningpolitik som kan påverka låntagarna. NCR förväntar sig även att avslutandet av Riksbankens köp av långfristiga statsobligationer kommer att påverka räntan på bostadsobligationer och tvinga banker att skydda sina vinstmarginaler genom höjda bolåneräntor.

Vidare utgör de faktorer som påverkar Riksbankens väg framåt en risk för svenska låntagare. Historiskt sett har skillnaden i kreditpåslag mellan stats- och bostadsobligationer ökat under perioder av makroekonomisk osäkerhet. Om marknaderna är oroade över utsikterna för svenska banker, bostadsmarknaden och ekonomin i allmänhet kommer kreditspåslaget mellan svenska statsobligationer och bostadsobligationer sannolikt att öka, med eller utan dramatiska förändringar i penningpolitiken.

Om du har några frågor, vänligen kontakta:
Sean Cotten, Lead analyst, +46 732 32 43 78, sean.cotten@nordiccreditrating.com
Geir Kristiansen, Analyst, +47 90 78 45 93, geir.kristiansen@nordiccreditrating.com

Nordic Credit Rating AS är ett kreditvärderingsinstitut med huvudkontor i Oslo och kontor i Stockholm. Företaget utfärdar kreditbetyg på företag och finansiella institut inom Norden och baserar sina analyser på lokala insikter. Nordic Credit Rating är registrerat hos den Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (ESMA).

Citat

Riksbanken har ett svårt beslut att ta den 20 december, då avvecklingen av den expansiva penningpolitiken redan är pågående och där reporäntan bara är en av flera faktorer som kan leda till högre svenska bolåneräntor
Sean Cotten, bankanalytiker vid Nordic Credit Rating