Nordic Credit Rating tilldelar Sparbanken Rekarne kreditbetyget 'A-'

Report this content

Nordic Credit Rating (NCR) har idag tilldelat den Eskilstunabaserade Sparbanken Rekarne kreditbetyget 'A-' med stabila utsikter. Bankens utestående seniora skuld tilldelas samma betyg.

Utsikterna för kreditbetyget är stabila, då NCR förutsätter att de gynnsamma marknadsförutsättningar för regionens ekonomi håller i sig, samt den nära relationen till Swedbank kvarstår.

För mer information och för att ladda ner hela kreditanalysrapporten för bankerna, besök vår hemsida på https://nordiccreditrating.com/ratings-research/research.

Om du har några frågor, vänligen kontakta:
Sean Cotten, Lead analyst, +46 732 32 43 78, sean.cotten@nordiccreditrating.com
Geir Kristiansen, Analyst, +47 90 78 45 93, geir.kristiansen@nordiccreditrating.com

Nordic Credit Rating AS är ett kreditvärderingsinstitut med huvudkontor i Oslo och kontor i Stockholm. Företaget utfärdar kreditbetyg på företag och finansiella institut inom Norden och baserar sina analyser på lokala insikter. Nordic Credit Rating är registrerat hos den Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (ESMA).

Citat

Kreditbetyget 'A-' speglar NCRs syn på Sparbanken Rekarnes starka position i norra Södermanland (Eskilstuna-Strängnäs), dess kapitalisering relativt jämförbara banker, samt potentialen för ägarstöd från Swedbank AB, som äger 50% av banken. Banken växer genom att behålla en högre andel av lånen i egen balansräkningen och har visat att den har tillgång till kapitalmarknaden genom två seniora osäkrade emissioner om 500 Mkr vardera under 2018
Sean Cotten, primäranalytiker för banken