Jakob Mejlhede Andersen lämnar tjänsten som VD för NENT Studios UK

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har idag meddelat att Jakob Mejlhede Andersen valt att lämna sin tjänst som VD för NENT Studios UK. Jakob tillträdde som VD för NENT Studios UK i oktober 2019 och var tidigare EVP och Chief Content Officer för NENT Groups streamingtjänst Viaplay och dessförinnan EVP och Group Head of Programming and Content Development.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Jakob Mejlhede har varit en viktig drivkraft i att etablera Viaplay som den ledande nordiska streamingtjänsten. För mindre än fyra år sedan hade vi premiär av vår första originalproduktion och i år kommer vi att ha premiär av åtminstone 30 nya serier, av vilka många även sålts internationellt. Viaplays unika utbud av nordiska dramaserier, filmer och serier från Hollywood, sport samt innehåll för barn särskiljer oss från andra aktörer, och Jakobs bidrag till den här strategin har varit instrumentellt. Jag vill tacka Jakob för hans engagemang och bidrag till att producera och köpa in det här fantastiska innehållet till våra tjänster och kanaler och vi önskar honom lycka till i hans fortsatta karriär.”

Jakob Mejlhede: “Jag har uppskattat varje sekund som jag jobbat ihop med mina fantastiska vänner och kollegor på NENT Group. Vi har skapat något alldeles unikt med Viaplay och jag är stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit. Nu har jag tagit beslutet att ta nästa steg i min karriär och jag ser fram emot vad som ligger framför mig.”

NENT Studios UK omfattar NENT Groups verksamhet för innehållsproduktion och -distribution i Storbritannien. En ny VD för NENT Studios UK kommer att utses.