NENT Group annonserar första skådespelarna för Lars von Triers ‘RIKET EXODUS’

• Ny säsong av den hyllade dramaserien ‘Riket’ har premiär på Viaplay under 2022
  • ‘RIKET EXODUS’ är skapat, skrivet och regisserat av Lars von Trier
  • Skådespelarensemblen består utav både nya och återvändande danska talanger, med internationella stjärnor på ingång

Lars von Triers banbrytande danska dramaserie ‘Riket’ återvänder för en tredje och sista säsong 2022 som ett Viaplay Original producerat för Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, och för DR av Zentropa Entertainments. I ‘RIKET EXODUS’ kommer de danska talangerna Ghita Nørby, Peter Mygind och Søren Pilmark tillbaka till sina roller från tidigare säsonger, tillsammans med debutanterna Bodil Jørgensen (‘Badehotellet’) och Nicolas Bro (‘Rättfärdighetens ryttare’). De internationella skådespelarna som medverkar i serien kommer att tillkännages inom kort.

Beskrivet av The Guardian som “a glorious bone-rattler of shocks and satire” och listat i Steven Jay Schneiders välkända ‘1001 Movies You Must See Before You Die’, blev originalet utav Lars von Triers ‘Riket’ en milstolpe för dansk kultur och ett globalt TV-fenomen under 1990-talet.

Den nya säsongen fortsätter den märkliga berättelsen om den neurokirurgiska avdelningen på Rigshospitalet i Köpenhamn, där oförglömliga karaktärer möter mystiska händelser och gränserna mellan gott och ont är mer oklara än någonsin. Inspelningen pågår i Köpenhamn.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Den anmärkningsvärda utvecklingen inom nordiskt drama under de senaste 25 åren började med Lars von Triers ‘Riket’. Ironiskt nog har en serie där ingenting känns verkligt satt ny standard för vad som är möjligt. ‘RIKET EXODUS’ kommer att höja ribban ännu högre och skådespelarensemblen är fylld med stjärnor för att matcha detta.”

‘RIKET EXODUS’ är skrivet av Lars von Trier och Niels Vørsel och producerat av Louise Vesth. Serien produceras för NENT Group och DR av Zentropa Entertainments i partnerskap med Film i Väst och Nordisk Film og TV Fond, med stöd från CREATIVE EUROPE.

I samband med den nya produktionen har säsong ett och två av ‘Riket’ restaurerats och kommer att finnas tillgängliga på Viaplay.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har ‘Try Hard’; säsong ett av ‘Pørni’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; ‘Glaciär’; säsong två av ‘Heder’; säsong två av ‘Den som dräper’; ‘Huss’; ‘Delete Me’; och ‘Vi barn från Bahnhof Zoo’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är säsong två och tre av ‘Pørni’; ‘Red Election’; ‘Hilma’; ‘Billy the Kid’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘Kin’; ‘What about Monica’; ‘Trom’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Zebrarummet’; ‘Threesome’; ‘Suedi’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Swarm’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Home Invasion’; och ‘Margeaux’.

NENT Group kommer att producera två engelskspråkiga storfilmer varje år. Företaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)