NENT Group flyttar sina licenser till Sverige

• Från och med den 1 januari 2021 kommer NENT Groups tjänster att regleras av MPRT i Sverige
  • Flytten säkerställer en fortsatt internationell tillgänglighet för NENT Groups tjänster under principen om ursprungsland
  • NENT Groups tjänster blir reglerade av MPRT för första gången i bolagets historia

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, flyttar registreringarna av sina streamingplattformar och sändningslicenserna för sina tv-kanaler till Sverige från Storbritannien från och med den 1 januari 2021. Flytten säkerställer att NENT Groups tjänster fortsätter att vara tillgängliga för tittare efter Storbritanniens förväntade utträde från Europeiska Unionen (EU) och betyder att dessa tjänster blir reglerade av Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) i Sverige för första gången i NENT Groups historia.

NENT Groups nya svenska registreringar och licenser gäller för streamingtjänsterna Viaplay och Viafree, V betal-tv-kanaler samt bolagets tv-kanaler. Ett urval finns i tabellen nedan. Viaplay är Nordens ledande streamingtjänst med ett unikt utbud av originalproduktioner, internationella filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport. NENT Group förväntar sig att ha tre miljoner Viaplay-abonnenter vid slutet av 2020.

NENT Groups tjänster regleras för närvarande av Ofcom i Storbritannien under principen om ursprungsland. Denna princip, som ingår i EU:s lagstiftning, tillåter mediebolag att erbjuda sina tjänster inom hela EU, men regleringen utgår från ett specifikt EU-land. Principen om ursprungsland kommer att upphöra gälla i Storbritannien när övergångsperioden för Brexit slutar den 1 januari 2021.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vi är ett innovativt, snabbväxande och värderingsdrivet internationellt bolag med nordiskt DNA och det är naturligt att vi regleras i ett nordiskt land. Vi har en bra arbetsrelation med de svenska myndigheterna och detta beslut återspeglar vårt engagemang i Norden och den lokala kreativa industrin som håller världsklass. Den här flytten säkerställer att vårt innehåll fortsatt är tillgängligt för tittare i Norden och internationellt. Vi har nu en stabil och långsiktig regulatorisk bas från vilken vi ska påbörja vår ambitiösa och spännande internationella expansion.”

Charlotte Ingvar-Nilsson, Generaldirektör, MPRT: “Vi är glada att välkomna NENT Group till Sverige. NENT Group är framgångsrika på att tilltala nordiska tittare och vi ser fram emot att arbeta tillsammans.”

Idag är Viaplay tillgängligt i fem nordiska länder och lanseras i de tre baltiska länderna tidigt under 2021. NENT Group har för avsikt att addera ytterligare 15 länder under de kommande fem åren.

Tabell: Ett urval av tjänster från NENT Group som regleras av MPRT från och med den 1 januari 2021

Kategori Tjänst Land
Streaming Viaplay SE, NO, DK, FI, IS (och Baltikum från tidigt 2021)
Viafree SE, NO, DK, FI