NENT Group lanserar Viaplay i Baltikum

• Viaplay erbjuder kunder i Baltikum en unik kombination av Viaplay Originals, internationella filmer och serier, sport och barninnehåll
  • NENT Group har redan innan lanseringen säkrat exklusiva sporträttigheter och tecknat nya distributionsavtal
  • Viaplays Total-paket kostar 9,99 euro i månaden och inkluderar film, serier och sport

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, lanserar sin streamingtjänst Viaplay i Estland, Lettland och Litauen idag. Baltiska Viaplay-kunder erbjuds en unik kombination av Viaplays originalserier, internationella filmer och serier, barninnehåll och livesänd sport i världsklass för 9,99 euro i månaden.

NENT Groups streamingtjänst Viaplay har fram tills idag funnits i Norden. Nu tar Viaplay sitt nästa steg på sin expansionsresa och blir i och med dagens lansering i Baltikum också en internationell streamingtjänst. Viaplays Total-paket säljs för 9,99 euro i månaden och precis som på NENT Groups andra marknader får kunder i Estland, Lettland och Litauen tillgång till Viaplay genom abonnemang som säljs direkt till slutkund samt genom tredjepartsavtal.

Viaplays innehållserbjudande delas in i fyra kategorier: originalproduktioner, filmer och serier, barninnehåll och direktsänd sport. Bland höjdpunkterna från innehållet som är tillgängligt i Baltikum vid lanseringen finns:

• Viaplay Originals: ‘Orca’; ‘Wisting; ’Den som Dräper’; ‘Box 21’; ‘Förhöret’; ‘Heder’; ‘Maskineriet’; ‘Advokaten’; ‘Partisan’; ‘Lyckoviken’; ‘Vår tid är nu’; ‘Älska Mig’ och mycket mer.
  • Filmer och serier: ‘Alex Rider’; ‘For Life’; ‘LA:s Finest’; ‘S.W.A.T.’; ‘Good Doctor’; ‘Hobbit franchise’; ‘Rocky franchise’; ‘Legally Blonde’ 1-2; ‘The Girl with the Dragon Tattoo’; Captain Phillips’; The Green Hornet’; ‘Hancock’; ‘Jumanji’; ‘Bridesmaids’; ‘Shrek’ och mycket mer.
  • Barninnehåll: ‘Paw Patrol’; ‘Blaze och Monstermaskinerna’; ‘Svampbob Fyrkant’; ‘Min lilla Ponny’; ‘Sisters’; ‘Transformers: Cyberverse’; ‘Thomas och vännerna’ och mycket mer.
  • Sport: Viaplay innehar de exklusiva baltiska rättigheterna till motorsport från Formula 1, NHL (inte exklusiva), UEFA Champions League, UEFA Europa League, UEFA Conference League, Bundesliga, engelsk cup fotboll, sydamerikansk landslagsfotboll, Women’s Super League, Frauen Bundesliga och Women’s Serie A.

Vid lanseringen har Viaplay även mer än 1200 timmar av dokumentärserier tillgängliga och ytterligare innehåll kommer kontinuerligt att läggas till i alla kategorier under kommande månader. Innehållet har anpassats till den lokala marknaden med undertexter eller röstövergångar, och utvalt sportinnehåll kommer att ha lokala kommentarer framöver.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: Med lanseringen i Baltikum idag tar vi ett mycket efterlängtat och viktigt steg i Viaplays tillväxtresa. Med ett mycket starkt innehållsutbud som bygger på vår unika kombination av högkvalitativa Viaplay-original, prisbelönta filmer och serier, premiumbarninnehåll och livesänd sport i världsklass lanserar vi Viaplay i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay har redan mer än 3 miljoner abonnenter över hela Norden och är byggt för fort kunna skalas upp. Jag är mycket stolt över att baltiska kunder från och med idag kan ta del av vårt unika berättande och ser fram emot att arbeta med lokala partners för att utveckla vår tjänst ytterligare under de kommande åren. Vi kommer till Baltikum för att förnya, engagera och underhålla.”

Innan lanseringen i Baltikum har NENT Group tecknat distributionsavtal med Tet, Lettlands marknadsledande teknik- och underhållningsföretag och med Estlands marknadsledande TV och telcoföretag, Elisa. Mindre än 20% av de 2,8 miljoner hushållen i de tre länderna har en abonnemangsbaserad online-videotjänst idag, jämfört med över 50 % i Norden, och de flesta baltiska hushåll har redan fasta och mobila bredbandsanslutningar vars hastighet fortsätter att uppgraderas.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land samt Estland, Lettland, Litauen och lanseras i Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications: +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)