NENT Group och Camilla Läckberg skapar originalserien ‘Lyckoviken’

• NENT Groups senaste originalserie skapad av bästsäljande författaren Camilla Läckberg
  • ‘Lyckoviken’ har exklusiv premiär på Viaplay i slutet av 2020
  • NENT Group planerar att släppa åtminstone 20 originalproduktioner varje år

‘Lyckoviken’, skapad av bästsäljande författaren Camilla Läckberg, är nästa originalproduktion från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag. Den innovativa serien i 16 delar blandar krimdrama med såpopera och har exklusiv premiär i hela Norden på NENT Groups streamingtjänst Viaplay i slutet av 2020.

Camilla Läckberg är ekonomen som blev drottningen av nordiska deckare, och hennes böcker har nu sålts i mer än 24 miljoner exemplar världen över. ‘Lyckoviken’ (engelsk titel: ‘Hammarvik’) kombinerar ett övertygande karaktärsdrivet drama med den cocktail av spänning, hemligheter och det svenska landskapet som har gjort Läckberg till den sjätte mest lästa författaren i Europa idag.

Rollsättningen till ‘Lyckoviken’ pågår och inspelningen påbörjas våren 2020 i Trollhättan. Serien samproduceras av Nordisk Film TV, med Charlotte Berlin (‘Maria Wern’) som kreativ producent, och Film i Väst. ‘Lyckoviken’ distribueras globalt av Eccho Rights som nyligen sålde NENT Groups originalserie ‘Heder’ till RTL i Tyskland och VRT i Belgien.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Camilla Läckbergs författarskap har en otvetydig filmisk stil som passar perfekt till det här projektet. Den unika blandningen av krimdrama och såpopera i ‘Lyckoviken’ kommer ge Viaplay-publiken chansen att komma nära inpå karaktärerna och utforska flera olika berättelser på en gång – samtidigt som man får ta del av det traditionsenliga mysteriet som utmärker den nordiska krim-genren. Vi fortsätter att utveckla nordisk storytelling för streaming-eran, och det här samarbetet med en av Sveriges mest framgångsrika författare visar omfattningen av våra ambitioner.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group har nu lanserat 57 originalproduktioner och planerar att släppa åtminstone 20 varje år. Under de senaste 12 månaderna har ‘Fixi i Playland’; ‘Heder’; ‘Manson’s Bloodline’; säsong två av ‘ALEX’; ‘Svenska synden’; ‘Straight Forward’; säsong ett av ‘Sagasagor’; ‘Wisting’; ‘Den inre cirkeln’; ‘Den som dräper – Fångad av mörkret’; ‘Hidden – Förstfödd’; säsong två av ‘Det stora experimentet’; ‘Det som göms i snö’; ‘Four Hands Menu’; ‘Friheten’; och säsong två av ‘Svartsjön’ haft premiär.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är säsong tre av ‘Tjockare än Vatten’; säsong två av ‘Advokaten’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Maskineriet’; säsong tre av ‘Det stora experimentet’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Food & Fire’; ‘Åreakuten’; ‘Besatt’; ‘Partisan’; säsong tre av ‘Ockupationen’; ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Box 21’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; ‘Förhöret’; säsong ett av ‘Älska mig’; och ‘Cold Courage’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ visas på BBC Four och på AMC Networks videostreamingtjänst Shudder; och ‘Heder’ har sålts till RTL i Tyskland och till VRT i Belgien.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.

I maj 2019 meddelade NENT Group att man investerar i en minoritetsandel i det amerikanska produktionsbolaget Picturestart tillsammans med ledande industripartners. Picturestart, med säte i Los Angeles, grundades av den välrenommerade producenten Erik Feig. Picturestart kommer att skapa, medfinansiera och producera filmer och serier för den internationella marknaden som vänder sig mot unga vuxna.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)