NENT Group och Elisa kombinerar sina streamingtjänster i Finland

• Innovativt avtal kombinerar Viaplays Film & Serier-paket med Elisa Viihde Aitios innehåll i en fristående streamingtjänst under fjärde kvartalet 2020
  • Nuvarande samt nya Viaplay- och Elisa Viihde Aitio-kunder i Finland får tillgång till båda tjänsterna från och med den 30 juni
  • Den kombinerade tjänsten får namnet Elisa Viihde Viaplay och kommer att accelerera NENT Groups streamingambitioner i Finland

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, och Elisa, Finlands marknadsledande telekomoperatör, kombinerar sina streamingtjänster i Finland under fjärde kvartalet 2020. Den kombinerade, fristående tjänsten kommer att gå under namnet Elisa Viihde Viaplay och för samman Viaplays nordiska originalproduktioner, Hollywoodfilmer och serier samt högkvalitativa barninnehåll med Elisa Viihde Aitios breda utbud av finska filmer och originalserier.

Från den 30 juni får Viaplay-kunder som har Film & Serier- eller Total-paketet i Finland tillgång till Elisa Viihde Aitio, medan Elisa Viihde Aitio-kunder får tillgång till Viaplays Film & Serier-paket. Från den 1 augusti kommer priset för Viaplays Film & Serier-paket samt för Elisa Viihde Aitio att justeras till 12,99 EUR per månad för nuvarande kunder, från 9,99 EUR respektive 9,90 EUR. För nya kunder kommer det justerade priset att tillämpas från den 30 juni. Viaplays Total-paket, som inkluderar Viaplays premiumsporterbjudande samt Film & Serier-innehåll, kommer att kosta som tidigare, 34,99 EUR per månad.

Båda tjänsterna fortsätter att drivas separat fram till ett ännu inte bestämt datum i fjärde kvartalet 2020, när Elisa Viihde Viaplay, det kombinerade streamingerbjudandet som för samman Viaplays Film & Serier-paket och Elisa Viihde Aitios innehåll, blir tillgängligt. Elisa Viihde Viaplay kommer till en början att kosta 12,99 EUR per månad. Tjänsten kommer också att erbjuda ytterligare ett paket som inkluderar Viaplays sportinnehåll till ett pris som kommuniceras vid senare tillfälle.

Kombinationen av erbjudandena förväntas leverera en accelererad tillväxt av prenumeranter. NENT Group kommer att ansvara för tjänstens teknik och analys, medan Elisa kommer att hantera försäljning, marknadsföring och kundsupport. Båda parterna kommer att fortsätta investera i innehåll till tjänsten.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Vi fortsätter att bryta ny mark inom streaming med de mest innovativa partnerskapen på marknaden. Elisa Viihde Viaplay kommer att föra samman Nordens ledande streamingföretag och en finsk pionjär inom telekom och digitala tjänster för att ta streaming till nästa nivå i Finland – ett land med en av världens högsta nivåer av bredbandspenetration. NENT Group levererar enastående innehåll på en teknisk plattform i världsklass, medan Elisa är Finlands marknadsledande leverantör av kommunikationstjänster och har skapat en rad lokala succédramaformat. Elisa Viihde Viaplay är den perfekta kombinationen av våra respektive styrkor – en fristående streamingtjänst som kommer att rikta sig mot hela finska marknaden och ge tittare ett ännu starkare och mer varierat erbjudande.”

Veli-Matti Mattila, VD, Elisa: “Genom att samarbeta med NENT Group kan vi erbjuda finska kunder en spännande kombination av högkvalitativt innehåll med ett starkt fokus på finska och nordiska originalserier. Vi förväntar oss att tittarna tar till sig den här innovativa kombinerade tjänsten som har ett omfattande innehållserbjudande och ger bra värde för pengarna. Vi ser fram emot att jobba tillsammans för att ta Elisa Viihde Viaplay till den här snabbväxande marknaden senare i år.”

Om Viaplay och Elisa Viihde Aitio

Viaplay har fler än 2,5 miljoner betalande abonnenter över Norden. Det är hemvisten för NENT Groups snabbväxande portfölj av framgångsrika Viaplay originalserier där ytterligare 30 serier har premiär under 2020. I maj släppte NENT Group sin första finska originalserie ‘Cold Courage’. Utöver detta växer Viaplays erbjudande av internationella filmer, serier och barninnehåll snabbt tack vare NENT Groups långsiktiga partnerskap med de största studios i och utanför Hollywood samt sina egna studios. Genom sina sportpaket visar Viaplay över 50 000 timmar direktsänd sport varje år i Norden. Viaplays tekniska plattform är snabb och skalbar, och NENT Groups 300 egna utvecklare säkerställer högkvalitativ prestanda, funktionalitet och innehållsrekommendationer. Användare kan streama innehåll på flera enheter samtidigt, se filmer och serier i offlineläge samt skapa flera personliga profiler. Utöver detta erbjuder Viaplay möjligheten att både köpa (electronic sell-through – EST) och hyra (transaction video on-demand – TVOD) film.

Elisa Viihde Aitio är streamingtjänsten från Elisa Viihde, Finlands ledande digitala underhållningstjänst. För närvarande erbjuds tjänsten som en fristående produkt eller som en del av ett Elisa Viihde-paket. Elisa Viihde Aitio lanserades 2013 och erbjuder det bredaste utbudet av finska filmer, klassiska serier samt Elisa Viihde originalserier. Elisa är en av de största producenterna av finskt drama med 20 släppta originalserier hittills. Bland de framgångsrika titlarna tillgängliga på Elisa Viihde Aitio finns de internationellt distribuerade och prisbelönade originalserierna ‘Arctic Circle’, ‘All the Sins’, ‘Shadow Lines’ och ‘Bullets’. Elisa kommer att fortsätta fokusera på högkvalitativt lokalt drama, komediserier och finska filmer.

Om Elisa
Elisa är föregångare inom telekommunikation och digitala tjänster. Vi tillhandahåller service för 2,8 miljoner privatpersoner och företag samt offentliga organisationer, och har över 6,3 miljoner abonnemang i vårt täckande nät. Samarbetet med bland annat Vodafone och Tele2 möjliggör internationellt konkurrenskraftiga tjänster. Våra huvudsakliga marknadsområden är Finland och Estland, och vi tillhandahåller även digitala tjänster på den internationella marknaden. Elisas aktie är noterad på Nasdaq Helsinki, år 2019 omsatte vi 1,84 miljarder euro och hade 4 900 anställda. Eftersom vi är en ansvarsfull finländsk marknadsledare styrs vår verksamhet av en kontinuerlig verksamhetsförbättring. År 2020 kommer vi att bli ett koldioxidneutralt företag. Mer information finns på www.elisa.fi, Facebook @elisasuomi och Twitter @ElisaOyj.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)