NENT Group och Helsingborgs IF i långsiktig satsning på flick- och damfotboll

• NENT Group stödjer Helsingborgs IF i skapandet av nya fotbollslag öppna för kvinnliga spelare i alla åldrar
  • NENT Groups BEAT Diabetes-initiativ blir huvudsponsor för alla Helsingborgs IF:s flick- och damlag
  • Partnerskapet återspeglar NENT Groups fokus på att främja ett jämställt, mångfaldigt och inkluderande samhälle

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har ingått ett partnerskap med svenska fotbollsklubben Helsingborgs IF (HIF) där de två organisationerna lanserar en mångårig satsning på flick- och damfotboll. Genom partnerskapet etableras nya HIF-lag öppna för kvinnliga spelare i alla åldrar, med NENT Groups BEAT Diabetes-initiativ som huvudsponsor. NENT Group och HIF kommer även att samarbeta på ytterligare aktiviteter som främjar en hälsosam livsstil, inkludering och välmående.

HIF grundades 1907 och är en av Sveriges mest kända fotbollsklubbar. HIF:s nya flick- och damlag blir aktiva från och med våren och kommer att tävla i flera ålderskategorier. Ett av partnerskapets långsiktiga mål är för damernas A-lag att komma upp till Damallsvenskan, Sveriges högsta division för damlag. Intresset för flick- och damfotboll växer snabbt i Norden, och de nordiska länderna förväntas lägga ett gemensamt bud på värdskapet för damfotbolls-VM 2027.

Partnerskapet med HIF återspeglar NENT Groups fokus på att främja ett jämställt, mångfaldigt och inkluderande samhälle som en del av bolagets hållbarhetsstrategi. Strategin inkluderar NENT Groups BEAT Diabetes-initiativ, ett långsiktigt nordiskt initiativ som lanserades i november 2019 för att ta sig an den globala diabetesutmaningen.

Genom BEAT Diabetes samarbetar NENT Group med personer och organisationer som brinner för att öka medvetenhet och driva positiv förändring inom tre områden – Hälsotech, Hälsosam livsstil, och Inkludering och välmående. NENT Group har också lanserat BEAT Diabetes-stiftelsen, en oberoende enhet som NENT Group kommer att investera minst SEK 2,5 miljoner i varje år från och med 2020.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Genom det här partnerskapet vill vi skapa en ny generation av fotbollstalanger, öka inkludering och inspirera tusentals människor att omfamna ett mer aktivt liv. Det passar perfekt med vår hållbarhetsstrategi och BEAT Diabetes-initiativ. Precis som NENT Group lägger HIF stor vikt på långvariga positiva effekter. De beskriver sig själva som en klubb för alla och vi bildar ett bra team tillsammans. Vi ser fram emot att sparka igång nästa steg i vår kamp mot diabetes och för ett mer jämställt, mångfaldigt och inkluderande samhälle.”

Joel Sandborg, Klubbdirektör, Helsingborgs IF: “I vårt arbete mot en jämställd förening får vårt nya samarbete med NENT Group en enorm betydelse. Det ger oss en långsiktig partner som även kommer gå hand i hand med vårt övriga hållbarhetsarbete. Vi ser otroligt mycket framemot denna resa tillsammans med NENT Group, som kommer att ge oss stora möjligheter att få fler flickor att börja spela fotboll.”

NENT Groups engagemang i kampen mot diabetes började 2017 med lanseringen av Diabetesgalan i Sverige. Sedan dess har detta årliga evenemang samlat in över SEK 20 miljoner för diabetesforskning. Dessutom har NENT Group regelbundet visat originalproducerade diabetesrelaterade dokumentärer och TV-program på sina streamingtjänster och TV-kanaler.

Över 1,5 miljoner människor lever idag med diabetes i Norden enligt Internationella Diabetesfederationen. I regionen lever också det högsta antalet människor med typ 1-diabetes i världen per capita.

Som en del av partnerskapet kommer också loggan för NENT Groups streamingtjänst Viaplay att visas på övre delen av ryggen på HIF:s A-herrlags tröjor. Laget spelar i Allsvenskan 2020 och kaptenen är Andreas Granqvist, tillika kapten i svenska landslaget.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Corporate Communications Manager; +46 73 699 26 95)