NENT Group och NBCUniversal i avtal om innehåll för barn

• NBCUniversals senaste barn- och familjeinnehåll visas först på Viaplay och Viasat
  • Även kommande högprofilerade barnserier från NBCUniversal inkluderade i avtalet
  • Avtalet är en utökning av det partnerskap för innehåll som NENT Group och NBCUniversal meddelade tidigare i år

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har tecknat ett avtal med NBCUniversal International Distribution som säkrar ett brett urval av populärt barn- och familjeinnehåll från NBCUniversal för NENT Groups streamingtjänst Viaplay och Viasat betal-TV-kanaler.

Viaplays tittare blir de första i Norden att kunna se kommande serier från DreamWorks Animation som ‘Where’s Waldo?’, ‘Cleopatra in Space’ och ‘Dragons: Defenders of Berk’, samt animerade serier från NBCUniversal som ‘Curious George’.

I och med avtalet kommer även filmkatalogen från DreamWorks Animation, inklusive familjefavoriter som ‘Shrek’, ‘Trolls’, ‘Kung Fu Panda’ och ‘Baby-bossen’, till Viaplay och Viasat. Även populära titlar från Illumination som ‘Sing’ och ‘Dumma mej’ blir tillgängliga tillsammans med fler än 30 ‘Barbie’-filmer.

I mars förlängde NENT Group och NBCUniversal sitt långsiktiga exklusiva partnerskap för innehåll där nya filmer från NBCUniversal kommer först till Viaplays kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Högkvalitativt barninnehåll är en grundpelare i Viaplays unika erbjudande och genom vårt senaste avtal med NBCUniversal kan våra yngre tittare uppleva ännu mer fantastisk underhållning med sina favoritkaraktärer. Det har varit ett mycket bra år för NENT Group där vi tecknat långsiktiga partnerskap för innehåll med många av världens största studios. Vi ser fram emot att ta de bästa filmerna och serierna från Hollywood till tittare i alla åldrar i Norden under många år framöver.”

Belinda Menendez, President & Chief Revenue Officer, NBCUniversal Global Distribution and International: “Vi är stolta över bredden och djupet i NBCUniversals katalog av innehåll och glada över att kunna utöka vårt partnerskap med NENT Group genom det här nya avtalet för barninnehåll. NENT Groups tittare har redan tillgång till våra största biosuccéer, prisbelönta filmer och populära serier, och nu blir de även första i Norden att kunna njuta av våra barnvänliga animerade filmer och serier.”

Om NBCUniversal International Distribution:
NBCUniversal International Distribution is responsible for the distribution of NBCUniversal product to all forms of television and new media to over 200 territories outside of the U.S. and Canada. This includes a rich library of more than 4,500 feature films and 120,000 television episodes, including current and classic titles, non-scripted programming, kids, sports, news, long-form and short-form programming and locally produced content from around the world. International Distribution is a division of Comcast NBCUniversal.

Jennifer.Hahn@nbcuni.com (Vice President, Publicity & Communications, NBCUniversal International Distribution; +1 818 777 4989)