NENT Group och Sony Pictures Television förlänger exklusivt partnerskap för innehåll

• NENT Group och Sony Pictures Television förlänger långsiktigt strategiskt partnerskap i nytt flerårigt avtal
  • Viaplay och Viasat förblir exklusiv nordisk hemvist för de senaste filmerna och serierna
  • Sony Pictures Television kommer att samutveckla, samproducera och distribuera sex originalserier för Viaplay

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har förlängt sitt långsiktiga partnerskap för innehåll med Sony Pictures Television (SPT) i ett nytt flerårigt avtal. Kunder till NENT Groups streamingtjänst Viaplay och Viasat betal-TV-kanaler fortsätter att vara de första i Norden att se de senaste filmerna och serierna från Sony Pictures Entertainment (SPE) medan de har fortsatt tillgång till ett omfattande bibliotek av populära titlar. Ett brett urval av SPE-innehåll ska även bli tillgängligt på NENT Groups skandinaviska fri-TV-kanaler. Bolagen har också ingått ett samarbete för att samutveckla och samproducera upp till sex originalserier för Viaplay.

Biosuccéer från SPE som kommer till NENT Groups tjänster tidigt under 2020 inkluderar ‘Once Upon a Time in Hollywood’, ‘Charlies änglar’ och ‘Spider-Man: Far From Home’ samt senare storfilmer som ‘Jumanji: The Next Level’, ‘Unga kvinnor’ och ‘Bad Boys For Life’.

Listan på högkvalitativa filmer som blir tillgängliga för NENT Groups tittare omfattar även ‘Hotell Transylvanien 3: En monstersemester’, ‘Spider-Man: Homecoming’, ‘Baby Driver’, ‘Blade Runner 2049’ och ‘Jumanji: Welcome to the Jungle’, tillsammans med ett bibliotek av populära filmer som ‘Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet’, ‘The Amazing Spider-Man’, ‘Smurfarna’ och ‘Men in Black 3’.

I avtalet ingår även nya och återkommande SPT-serier som ‘The Blacklist’, ‘Outlander’, ‘Lincoln’, ‘The Good Doctor’, ‘S.W.A.T.’, ‘Seinfeld’, ‘StartUp’, ‘The Goldbergs’ och ‘LA’s Finest’.

NENT Group och Sony Pictures Television har också gått in i ytterligare ett samarbete som avser samutveckling och samproduktion av upp till sex originalserier för Viaplay under den fleråriga avtalsperioden och som kommer att ha premiär på NENT Groups plattformar i Norden. Inspelning av den första serien inom det här samarbetet påbörjas under 2020 och mer information meddelas inom kort.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Viaplay är hemvisten för Hollywood i Norden och vi ser fram emot att arbeta ännu närmare Sony Pictures Television under de kommande åren. Vi har byggt ett riktigt starkt partnerskap som möjliggör för oss att jobba med innehållet tillsammans på ett innovativt och flexibelt sätt. Med det förlängda avtalet går vi in i det mest omfattande samarbetet som vi har haft med Sony, vilket gör att våra tittare kan fortsätta njuta av Sonys senaste och bästa filmer och serier. Vi är också glada över att Sony tillför sin expertis och globala räckvidd till inte mindre än sex originalserier för Viaplay när vi nu tar vårt unika nordiska berättande till tittare världen runt.”

Mark Young, EVP Distribution & Networks, Western Europe, Sony Pictures Television: “Vi är väldigt nöjda över att förlänga vårt strategiska partnerskap med NENT Group. Att Viaplay och Viasat är hemvisten för Sony Pictures Entertainment i Norden är ett fantastiskt sätt att ta våra filmer och serier – både dagens succéer och alla de titlar som ligger i biblioteket – till tittare i den här delen av världen. Det är en dynamisk tid i branschen och NENT Group har etablerat sig som marknadsledande inom högkvalitativt innehåll och med fullt integrerade streaming- och TV-tjänster i Norden, och vi är mycket glada över vårt fortsätta partnerskap.”

År 2019 förlängde NENT Group sitt långsiktiga exklusiva innehållspartnerskap med NBCUniversal och tecknade ett treårigt innehålls- och distributionsavtal med MGM.