NENT Group och YouSee ingår avtal om Premier League

• NENT Group och YouSee har ingått avtal om att direktsända 116 Premier League-matcher på YouSees TV-kanal Xee varje säsong från augusti 2019 fram till 2022
  • Ytterligare 116 Premier League-matcher direktsänds varje år på NENT Groups danska TV3-kanaler
  • Samtliga av dessa 232 matcher direktsänds på NENT Groups streamingtjänst Viaplay
  • Som en del av avtalet köper YouSee tjänster inom TV-produktion från NENT Group, inklusive expertkommentatorer och -analys, för de matcher som visas på Xee

Nordic Entertainment Group (NENT Group) och YouSee erbjuder exklusiv direktsänd TV-bevakning av Premier League i Danmark från säsongen 2019/2020, vilken börjar i augusti 2019. Varje säsong kommer NENT Groups kanaler TV3+ och TV3 MAX och YouSees kanal Xee att vardera direktsända 116 Premier League-matcher fram till 2022. Samtliga 232 matcher direktsänds även på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

YouSee har ingått ett avtal med NENT Group för produktion, inklusive expertkommentatorer och -analys, för Xees Premier League-bevakning. Xee lanserades den 20 januari av den danska TV-, telefoni- och bredbandsleverantören YouSee som ingår i TDC Group.

Kim Poder, NENT Group Chief Commercial Officer och VD NENT Group Danmark: “Det här avtalet säkrar att Premier League, som är en otroligt populär sporträttighet, blir tillgängligt för danska tittare via NENT Groups streamingtjänster och TV-kanaler, tillsammans med YouSees nya kanal Xee. De spännande matcherna presenteras av de bekanta kommentatorerna i TV3:s kunniga sportteam där vi med avtalet återigen visar på NENT Groups förmåga att etablera innovativa partnerskap för vår utmärkta innehållsportfölj.”

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, UEFA Champions League, Premier League, fotboll från Bundesliga och Ligue 1, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). NENT Group förväntas noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm den 28 mars, 2019, under symbolerna ‘NENT A’ och ‘NENT B’.

NENT Group är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här