NENT Group säkrar exklusiva rättigheter till Bundesliga-fotboll i Polen

• Det fyraåriga avtalet med Bundesliga International säkrar en av Polens mest attraktiva sporträttigheter och sträcker sig fram till säsongen 2024-2025
  • NENT Group kommer att lansera Viaplay i Polen i augusti 2021
  • NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har säkrat de exklusiva rättigheterna att visa fotboll från tyska Bundesliga och Bundesliga 2 i Polen efter överenskommelse med Bundesliga International, ett dotterbolag till DFL Deutsche Fußball Liga, om ett fyraårigt avtal som sträcker sig fram till säsongen 2024-2025. Företagets streamingtjänst Viaplay kommer att lanseras i Polen i augusti 2021 som en del av NENT Groups vision om att bli Europas främsta streamingbolag, och kommer att inkludera Bundesliga i ett brett konsumentutbud. Bundesliga är en av de mest attraktiva sporträttigheterna i Polen, där FC Bayern Münchens Robert Lewandowski är en av landets mest kända idrottsprofiler.

Enligt Bundesligas egna siffror har fans i Polen ett högt engagemang för Bundesliga, som har 4,6 miljoner supportrar i landet. Ligans popularitet i Polen har drastiskt ökat sedan Robert Lewandowskis flytt till Borussia Dortmund 2010 och sedan till FC Bayern München 2014, där han har etablerat sig som en av världens bästa anfallsspelare.

Med över 200 Bundesliga-mål har Lewandowski varit Bundesligas bästa målskytt fem gånger, vilket gör honom till ligans bästa utländska målskytt genom tiderna, och säsongens bästa spelare fyra gånger, vilket är rekord. Han har vunnit åtta Bundesliga-titlar och innehar en Guinness World Record för sina fem mål på nio minuter mot VfL Wolfsburg 2015. För det polska landslaget har Lewandowski spelat fler matcher och gjort fler mål än någon annan polsk spelare någonsin.

Ytterligare polska stjärnor som spelar i Bundesliga idag är Łukasz Piszczek (Borussia Dortmund), Dawid Kownacki (Fortuna Düsseldorf), Krzysztof Piątek (Hertha Berlin), Bartosz Białek (VfL Wolfsburg) och Robert Gumny (FC Augsburg).

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Bundesliga rankas bland Polens absolut bästa sporträttigheter och detta avtal avslöjar våra ambitioner för Viaplay på den här snabbväxande marknaden. Vi siktar på att ta en ledande position i Polen och att snabbt omforma streaminglandskapet med ytterligare rättighetsförvärv. Vid lansering kommer Viaplay även erbjuda tusentals timmars lokalt, nordiskt och internationellt innehåll. NENT Groups vision är att bli Europas främsta streamingbolag och polska tittare kan se fram emot att upptäcka en intressant och prisvärd tjänst.”

Robert Klein, Bundesliga International CEO: “Sportfans i Polen har ett djupt engagemang för Bundesliga som har utvecklats under åren tack vare antalet förstklassiga spelare som har kommit från Polen, som Jan Furtok, Jakub Błaszczykowski, Łukasz Piszczek och förstås Robert Lewandowski. Vårt partnerskap med NENT Group går från styrka till styrka och vi är väldigt glada att Bundesliga blir en av Viaplays viktigaste erbjudanden. Det här avtalet säkerställer att fans i Polen kan njuta av tysk fotboll i världsklass, både hemma och på språng, genom NENT Groups fantastiska streamingtjänst.”

Idag har 25 % av Polens 13,8 miljoner hushåll ett streamingabonnemang och siffran förväntas öka till långt över 40 % år 2025, samtidigt som även dagens snitt på 1,5 abonnemang per hushåll förväntas öka.

Mer information om lanseringen av Viaplay i Polen och om NENT Groups internationella expansion presenteras idag på företagets kapitalmarknadsdag, som hålls online kl. 14.00 CET. För att registrera och se presentationerna, vänligen klicka här.

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. Varje år visar NENT Group mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler.

I Norden har NENT Group rättigheterna till Premier League (SE/NO/DK/FI), IIHF hockey-VM (SE/NO/DK/FI/IS) och svenska herrlandslaget i fotbolls kvalmatcher (SE) till 2028; NHL (SE/NO/DK/FI/IS) och FIS vintersport (SE/NO/DK/FI) till 2026; Bundesliga (SE/NO/DK/FI/IS) till 2025; och UEFA Europa League (SE/NO/FI), UEFA Champions League (DK) och Formel 1 (SE/NO/DK/FI/IS) till 2024. Företagets portfölj omfattar även IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf.

Om Bundesliga International
Bundesliga International is a full subsidiary of the DFL Deutsche Fußball Liga and responsible for connecting and inspiring football fans around the globe. Its main focus is to drive internationalisation by driving passion for the Bundesliga with contagious content using the highest technical innovation standards. Bundesliga International is marketing the audiovisual, sponsorship (partnership) rights, brand and digital licenses through a global network of 80 partners.

Om Bundesliga
The Bundesliga is the premier professional association football league in Germany. Established in 1963, the Bundesliga is comprised of 18 teams which operate on a system of promotion and relegation with the Bundesliga 2.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)