NENT Group säkrar motorsportsrättigheter i toppklass i nio europeiska länder

• Viaplay visar W Series, världens första motorsportsmästerskap för kvinnor, i nio europeiska länder de kommande två säsongerna
  • Rättigheter till Nürburgring 24 Hours, Ferrari Challenge och DTM säkrade fram till 2023
  • NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har förvärvat medierättigheterna till ett brett spektrum av motorsport i världsklass för sin streamingtjänst Viaplay i nio europeiska länder. De fleråriga avtalen inkluderar W Series, världens första motorsportsmästerskap för kvinnor, tillsammans med Ferrari Challenge, DTM och det välkända uthållighetsloppet Nürburgring 24 Hours, och möjliggör att tittarna kan följa många lokala förare i direktsändning på Viaplay.

Finlands Emma Kimiläinen och Norges Ayla Ågren är två av de 17 förare som har siktet inställt på att överta den regerande mästaren Jamie Chadwick för W Series-titeln 2021. Med start den 26 juni kommer åtta W Series-lopp att köras bredvid Formel 1 Grands Prix på legendariska banor i Europa och Nord- och Centralamerika för första gången. Den nya strukturen kommer att signifikant öka seriens räckvidd och genomslag samtidigt som talangfulla kvinnliga förarna får en tydligare väg till toppen av motorsport.

Viaplay blir den exklusiva hemvisten för W Series i Norden, Baltikum och Polen för säsongerna 2021 och 2022.

Emma Kimiläinen: “Det är verkligen spännande att Viaplay tar W Series till en så bred publik! Det betyder att vi kan visa upp våra talanger, underhålla många människor och nå nya unga talanger – i alla nio länder samtidigt.”

Peter Nørrelund, NENT Group Chief Sports Officer: “Det har gått 40 år sedan en kvinnlig förare startade ett Formel 1-lopp – och vi vill inte vänta ytterligare 40. W Series erbjuder motorsport i toppklass som kan inspirera en ny generation av talanger samtidigt som det bokstavligen ändrar motorsports ansikte. Vi är stolta över att visa nästa två säsonger på Viaplay i nio länder som en del av den snabbaste och mest mångfaldiga motorsportportföljen i branschen.”

Motorsportsupportrar kan följa det årliga Nürburgring 24 Hours-loppet och Ferrari Challenge, en enhetsserie med för närvarande åtta nordiska och polska förare, på Viaplay i Norden, Baltikum och Polen fram till 2023. NENT Group visar DTM, ett mästerskap för touring-bilar som i år startar den 18 juni på Monza, i Norden och Baltikum fram till 2023.

Dessutom har NENT Group ett långsiktigt partnerskap med Formel 1 som nyligen expanderade till Nederländerna och Polen för att täcka 10 länder. Företaget innehar även rättigheterna till IndyCar, Formel 2, NASCAR, MotoGP, Porsche Supercup och Formula Renault Eurocup.

Viaplay lanseras i Polen i augusti och i USA i slutet av 2021, följt av Nederländerna under första kvartalet 2022 och senare fyra ytterligare länder fram till 2023.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare fyra marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram