NENT Group säkrar rättigheterna till svenska herrlandslaget i fotboll i flerårigt avtal

• NENT Group kommer att visa kvalmatcher till herrarnas UEFA EURO och FIFA World Cup samt UEFA Nations League i Sverige från 2022 till 2028
  • Flerårigt avtal inkluderar minst 60 matcher med Sveriges herrlandslag i fotboll och fler än 1 200 matcher från hela Europa
  • Alla Sverige-matcher kommer att visas direkt på TV3
  • NENT Group har rättigheterna att varje år visa mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har säkrat de exklusiva svenska rättigheterna till kvalmatcher till herrarnas UEFA EURO och FIFA World Cup samt UEFA Nations League från 2022 till 2028. Det banbrytande avtalet gör NENT Groups streamingtjänst Viaplay och TV-kanaler till hemvisten för minst 60 matcher med Sveriges herrlandslag i fotboll och fler än 1 200 internationella matcher sammanlagt från hela Europa.

Det svenska herrlandslagets matcher är bland Sveriges mest sedda sportevenemang och lockar en bred och passionerad publik. Sverige har kvalat till varje UEFA EURO-turnering sedan 2000 och till fem av de senaste åtta FIFA World Cup-turneringarna. Och nu träder en ny generation av spännande talanger som Dejan Kulusevski, Jordan Larsson, Victor Lindelöf, Ludwig Augustinsson och Sveriges yngste målskytte Alexander Isak fram för att sparka igång en ny era inom svensk idrottshistoria.

Matcherna som kommer att direktsänds på Viaplay och NENT Groups TV-kanaler, inkluderar de europeiska kvalmatcherna till UEFA EURO 2024, FIFA World Cup 2026 och UEFA EURO 2028; UEFA Nations League 2022, 2024 och 2026; UEFA Nations League Finals 2023, 2025 och 2027; och ett brett utbud av träningslandskamper, inklusive varje träningsmatch som Sverige spelar både på hemma- och bortaplan. Alla Sverige-matcher kommer att visas direkt på TV3. Studiosändningar, höjdpunkter och relaterade program i världsklass kommer alla att ingå i NENT Groups omfattande bevakning.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Jag är väldigt glad och stolt att annonsera denna nyhet. Vi vet hur mycket landslaget betyder för supportrarna hela vägen från Ystad till Haparanda, och vi kommer att ta god hand om det här speciella arvet. Det är en fantastisk tid att ta över dessa rättigheter när en spännande generation av unga spelare kommer att nå nya höjder under de kommande åren. Viaplay är redan hemvisten för Sveriges enormt populära hockey- och handbollslandslag, och snart även för FIS-vintersporten. Internationell fotboll med Blågult blir ett perfekt tillskott till vår portfölj. Dessa rättigheter är extremt starka och kommer ha stort värde för oss för många år framöver.”

Guy-Laurent Epstein, UEFA Director of Marketing: “Vi är mycket glada över att gå in i detta långsiktiga partnerskap med NENT Group, som kommer att ge ett stabilt hem för svenska landslaget och alla andra europeiska landslagsmatcher från 2022 till 2028 på deras plattformar. Med NENT Groups omfattande erfarenhet av fotbollssändningar är vi övertygade om att svenska fans kommer att erbjudas utmärkt täckning av de europeiska kvalificeringarna för UEFA EURO 2024, FIFA World Cup 2026 och UEFA EURO 2028 samt UEFA Nations League, inklusive UEFA Nations League Finals i 2023, 2025 och 2027, oavsett vilken skärm de väljer att använda.”

Matcherna ska spelas enligt UEFA:s ‘Week of Football’-format med matcher från torsdag till tisdag. Sammanlagt innefattar avtalet minst 162 matchdagar med internationell fotboll, vilket kompletterar NENT Groups bevakning av de ledande europeiska inhemska ligorna och UEFA:s klubbturneringar som UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League, där många nordiska lag kommer att medverka.

NENT Group har även de svenska, norska, danska och finska rättigheterna till Premier League, EFL Championship och FA Cup, Ligue 1 och världens tre ledande damfotbollsligor; de nordiska rättigheterna till Bundesliga, Eredivisie, Superliga, Scottish Premiership och 2021 Copa América; och rättigheterna till UEFA Champions League (DK), UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League (SV/NO/FI) och UEFA EURO 2020 (DK).

NENT Group har rättigheterna att varje år visa mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler. Utöver företagets fotbollrättigheter omfattar NENT Groups portfölj ishockey från NHL, KHL och IIHF, Formel 1, IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf. Från 2021 blir NENT Group den nordiska hemvisten för vintersport från FIS.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)