• Viaplay Group/

NENT Group ska bli Europas främsta streamingbolag; sätter femårsmål och lanserar Viaplay i Polen och USA

• Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i ytterligare fem marknader innan slutet av 2023
  • Mål om cirka 10,5 miljoner Viaplayabonnenter vid slutet av 2025
  • Mål om en genomsnittlig årlig organisk försäljningstillväxt för koncernen på 18-20 % under 2020-2025
  • Rörelsemarginalmål för den nordiska verksamheten på cirka 15 % 2025
  • Potentiell nyemission för att möjliggöra en internationell expansion och öka likviditeten
  • Kapitalmarknadsdag hålls idag online klockan 14:00 CET

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, presenterar idag mål för att bli Europas främsta streamingbolag. NENT Groups streamingtjänst Viaplay ska lanseras i tio internationella marknader före utgången av 2023, inklusive Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA under 2021. Vid slutet av 2025 siktar NENT Group på att öka antalet abonnenter till cirka 10,5 miljoner genom att mer än fördubbla antalet betalande Viaplayabonnenter i Norden till cirka 6 miljoner och att växa internationellt med cirka 4,5 miljoner abonnenter.

Denna acceleration av koncernens utveckling förväntas generera en genomsnittlig årlig organisk försäljningstillväxt om 18-20 % under 2020-2025, där den nordiska verksamheten förväntas stå för en genomsnittlig årlig tillväxt om 13-15 %. Den nordiska verksamheten förväntas ha en väsentligt högre rörelsemarginal om cirka 15 % år 2025, och de tio internationella marknaderna förväntas sammantaget leverera ett positivt rörelseresultat år 2025. Koncernen överväger att finansiera expansionen genom en nyemission som även skulle öka likviditeten i aktien. NENT Group kommer att presentera sin strategi, sina planer och mål på den virtuella kapitalmarknadsdagen, idag klockan 14.00 CET.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Viaplay är en bevisad nordisk framgångssaga, nu är vi redo att ta nästa steg och expandera internationellt för att bli Europas främsta streamingbolag. Vi har en av världens mest flexibla och skalbara teknikplattformar och vi siktar på att bli den mest brett samhällsskildrande och inkluderande streamingtjänsten i världen. Med vårt fantastiska utbud av originalinnehåll, tredjepartsinnehåll samt lokalt och direktsänt innehåll, erbjuder vi något för alla. Vi har redan tecknat avtal för de viktigaste rättigheterna i våra nya marknader och vi för diskussioner med distributörer om spännande nya partnerskap för att säkerställa att Viaplay är tillgängligt överallt.”

“Denna expansion behöver kapital och vi kommer diskutera frågan med våra aktieägare. De tillväxt- och lönsamhetsmål som vi presenterar idag visar den unika och betydande potentialen i vår befintliga nordiska verksamhet, och framtida internationella verksamhet. Nu är rätt tid att satsa på den stora möjligheten framför oss, sett till den fortsatta tillväxten inom streaming och den växande efterfrågan på högkvalitativ, lokal och relevant underhållning. Vi är redo. Vi har plattformen, affärsmodellen, innehållet och framför allt teamet.”

Som tidigare offentliggjorts kommer Viaplay lanseras i Estland, Lettland och Litauen i mars nästa år. Redan tidigare i år lanserades Viaplay framgångsrikt på Island. Viaplay kommer sedan att lanseras i Polen i augusti 2021, där tjänsten kommer erbjuda nordiskt, lokalt och internationellt innehåll, samt direktsänd sport såsom fotboll från Bundesliga. Idag har 25 % av Polens 13,8 miljoner hushåll ett streamingabonnemang och siffran förväntas öka till långt över 40 % år 2025, samtidigt som även dagens snitt på 1,5 abonnemang per hushåll förväntas öka.

Mot slutet av 2021 kommer NENT Group att lansera Viaplay i USA som en skräddarsydd tjänst som erbjuder högkvalitativa nordiska dramaserier. USA är redan världens största streamingmarknad med 300 miljoner abonnemang, 80 % hushållspenetration och ett snitt på tre abonnemang per hushåll. Samtliga dessa siffror förväntas dessutom öka ytterligare under de kommande åren.

Viaplay kommer lanseras på ytterligare fem europeiska marknader före utgången av 2023 och förväntas attrahera cirka 4,5 miljoner internationella abonnenter vid slutet av 2025. NENT Groups internationella verksamheter, som rapporteras separat från Kv1 2021, förväntas leverera ett positivt rörelseresultat 2025 med ackumulerade förluster fram till break-even på cirka SEK 2,5 miljarder.

I Norden siktar NENT Group på att fördubbla antalet Viaplayabonnenter till cirka 6 miljoner vid slutet av 2025, då 80 % av den nordiska regionens 12,7 miljoner hushåll förväntas ha tre streamingtjänster i genomsnitt, jämfört med 60 % och två tjänster idag. Denna tillväxt kommer drivas av NENT Groups unika erbjudande av original- och tredjepartsinnehåll, samt den förväntade höga tillväxten i antalet sportabonnemang när Viaplay adderar nyckelrättigheter som Premier League-fotboll i Norge och Formel 1 i Finland 2022. Den genomsnittliga årliga organiska försäljningstillväxten om 13-15 % för 2020-2025 för den nordiska verksamheten kommer drivas av både tillväxt i antal abonnenter och ökade genomsnittliga intäkter per kund, där rörelsemarginalen för den nordiska verksamheten förväntas öka till 15 % 2025.

För att finansiera dessa strategiska initiativ avser NENT Group att konsultera sina aktieägare om en potentiell nyemission på mer än SEK 3,5 miljarder. Nyemissionen skulle också vara ägnad att attrahera nya investerare och analytiker, göra koncernen mer jämförbar med sina globala streamingkonkurrenter, höja koncernens internationella synlighet och profil, samt öka likviditeten i bolagets aktie. I detta sammanhang överväger NENT Group även en potentiell sekundärnotering i USA samt ser över bolagets kapitalstruktur och distributionspolicy.

För att registrera och se presentationerna från NENT Groups kapitalmarknadsdag, som hålls online idag klockan 14.00 CET, vänligen klicka här.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’). Denna information är sådan information som NENT Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedan angivna kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 november 2020 kl. 07.30 CET.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)