NENT Group släpper ‘Catwalk’ som originalfilm och -serie på Viaplay

• Den banbrytande filmen och dokumentärserien har nordisk Viaplay-premiär i september och baltisk premiär under 2021
  • Filmen ‘Catwalk’ blev en biosuccé i Sverige i början av 2020
  • NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, släpper den banbrytande originalfilmen och -serien ‘Catwalk’ på sin streamingtjänst Viaplay den 11 september i Norden och under 2021 i Baltikum. Filmen och den sex avsnitt långa dokumentärserien följer Emma Örtlund och hennes vänner på Glada Hudik, en svensk teatergrupp för funktionshindrade, i deras extraordinära strävan att utmana såväl sociala- som branschnormer när de går modeller på New York Fashion Week.

Vem bestämmer vad som är vackert? För unga svenskan Emma Örtlund verkade en funktionsnedsättning och modebranschens outtalade regler göra hennes livslånga dröm om att bli en supermodell omöjlig. Men Emma vägrade att ge upp och kontaktade Pär Johannson, grundare av Glada Hudik. När han jobbade på det kommunala dagcentret i Hudiksvall 1996, mötte Pär funktionshindrade som skickats på kurser för att lära sig knyta skorna. Nog borde de få använda sin kreativa energi till något vettigare, tänkte han. Pär köpte skor med kardborrband åt dem och föreslog att de skulle börja spela teater istället.

Resultatet blev Glada Hudik, en internationellt välrenommerad teatergrupp som jobbar för att vända ignorans och fördomar kring funktionshindrade till förståelse och vänskap. Tillsammans ville Emma, Pär och Glada Hudik bevisa att alla hör hemma på catwalken, även när det kommer till världens mest kända.

‘Catwalk’ blev en succé i Sverige när den släpptes på bio i januari 2020. Både filmen och serien är regisserad av Johan Skog och Couture-designern Frida Jonsvens har skapat alla kläder. ‘Catwalk’ är producerad av Storyfire och den internationella försäljningen hanteras av Originate TV.

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Jämlikhet, mångfald och inkludering är hjärtat av allt vi som företag gör. ‘Catwalk’ synliggör dessa principer på skärmen på ett mycket upplyftande sätt, genom att stärka människor som ofta blir nekade en röst att berätta en otrolig historia med ett universellt budskap. Vi tror att Emma och hennes vänner från ‘Catwalk’ kan lära alla om hopp, acceptans och ihärdighet. Vi är stolta att inte bara förmedla berättelser på Viaplay, utan att beröra människor och vidga perspektiv.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 30 originalproduktioner under 2020. Under de senaste sex månaderna har ‘Valley Girl’; ‘Åreakuten’; säsong ett av ‘The American Runestone’; ‘Maskineriet’; säsong två av ‘Advokaten’; ‘Cold Courage’; ‘Lars’; ‘Vikingarnas sista resa’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Tjockare än vatten’; ‘Barnens drottning’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Mias magiska värld’; säsong två av ‘Hand i hand’; ‘Box 21’; och ‘Konsten att leva längre’ haft nordisk premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Head’; ‘Pernille’; ‘Orca’; ‘The Swarm’; ‘Delete Me’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; säsong två av ‘Friheten’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Huss’; säsong två av ‘Den som dräper’; säsong två och tre av ‘Fixi i Playland’; säsong två av ‘Heder’; ‘Lyckoviken’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Partisan’; säsong två av ‘The American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; och ‘Kommando’.

NENT Groups originalserie ‘ALEX’ har sålts i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Lionsgate för en nyinspelning i USA; ‘Friheten’ har köpts av Canal+ och Topic; ‘Heder’ har sålts till RTL och VRT; och ‘Den som dräper’ finns på BBC och ARTE.

Under 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerade i amerikanska studion Picturestart.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)