NENT Group utser Peter Nørrelund till EVP och Head of Expansion & Sport

• Nørrelund blir ansvarig för NENT Groups portfölj av sporträttigheter samt expansionen av Viaplay till specifika marknader där sport spelar en nyckelroll
  • Tjänsten trädde ikraft den 1 augusti
  • NENT Group har rättigheterna att varje år visa mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har utsett Peter Nørrelund till EVP och Head of Expansion & Sport från och med den 1 augusti. Peter blir ansvarig för koncernens portfölj av sporträttigheter samt för NENT Groups streamingtjänst Viaplays expansion till specifika marknader där sport spelar en nyckelroll. Han rapporterar till Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group.

Peter var tidigare rådgivare till NENT Groups VD och koncernchef gällande sporträttigheter, EVP och Head of Product Development & Incubation på Modern Times Group (MTG) samt VD på DreamHack Sports Games.

Peter började på MTG 2003 och blev Head of Sport 2013 efter att ha varit ansvarig för koncernens inköp av sporträttigheter sedan 2006. Under tiden på MTG har Peter också varit COO på Turtle Entertainment. Peter tog en examen från Danmarks Medie- og Journalisthøjskole och jobbade därefter som reporter, kommentator, programledare samt chefredaktör på Danmarks Radio.

I sin nya position på NENT Group, kommer Peter att tillhöra koncernens ledningsgrupp och vara baserad i Köpenhamn. Kim Mikkelsen, SVP och Head of Sport, NENT Group, kommer att fortsätta i sin nuvarande roll och rapportera till Peter.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “Viaplay håller snabbt på att omforma den isländska streamingmarknaden sedan lanseringen där i april och vi kommer till Baltikum tidigt 2021, vilket tar vår närvaro till åtta länder. Vi har byggt en skalbar plattform och sport kommer att spela en nyckelroll i etableringen av NENT Group på många av våra nya marknader. Peters unika kunskap, meriter och globala nätverk inom sport är ovärderliga, och vi är mycket glada att välkomna honom till NENT Group.”

Peter Nørrelund, EVP och Head of Expansion & Sport, NENT Group: “NENT Groups sportportfölj är redan i en liga för sig. Bara det här året har vi signerat långsiktiga kontrakt för Premier League-rättigheter i fyra länder samt Bundesliga och Formel 1 i åtta länder. Viaplay erbjuder en unik kombination av sport, originalserier, serier och film som går att anpassa till individuella marknader. Jag ser fram emot att hjälpa till och realisera denna avsevärda internationella potential.”

Peter kommer att fortsätta att vara involverad i DreamHack Sports Games på konsultbasis.

NENT Group har rättigheterna att varje år visa mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina streamingtjänster och TV-kanaler, inklusive ishockey från NHL och KHL, UEFA Champions League och UEFA EURO 2020, Premier League, Bundesliga, Ligue 1, UEFA Europa League och UEFA Europa Conference League, Formel 1, IndyCar, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC, tennis, basket, handboll och golf. Från 2021 blir NENT Group den nordiska hemvisten för vintersport från FIS.

press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of External Communications; +46 73 699 26 95)