NENT Groups originalserie ‘Veni Vidi Vici’ utvecklas för nyinspelning i USA

• Lionsgate Television har köpt de amerikanska rättigheterna för en nyinspelning av ‘Veni Vidi Vici’
  • ‘Veni Vidi Vici’ hade premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay år 2017
  • Närmare hälften av NENT Groups originalserier har sålts internationellt

Nordic Entertainment Groups (NENT Group) originalserie ‘Veni Vidi Vici’ har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA. Den ursprungliga nordiska produktionen hade premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay 2017 och har därefter sålts till internationella mediepartners som Hulu i USA och SBS i Australien.

Den nya versionen för USA utvecklas av Rafael Edholm (manusförfattare, regissör och en av huvudrollsinnehavarna i den ursprungliga ‘Veni Vidi Vici’) och Fredrik Lundberg för HandsUp STHLM, tillsammans med Kim Magnusson (‘I Kill Giants’) och MADWOOD Studios Michael Flutie (‘Westside’). Dessutom samarbetar HandsUp STHLM och MADWOOD Studios i utvecklingen av serien för andra internationella marknader.

De amerikanska rättigheterna till nyinspelningen av ‘Veni Vidi Vici’ har förvärvats av Lionsgate Television, den globala distributören av NENT Groups originalproduktioner ‘Swedish Dicks’, ‘Superswede’ och ‘Cold Courage’.

‘Veni Vidi Vici’ utforskar de dramatiska konsekvenserna av en kämpande filmregissörs beslut att ta ett jobb inom porrindustrin. I den ursprungliga serien i 10 delar, som hade premiär på Viaplay i april 2017, ses Thomas Bo Larsen (NENT Groups ‘Advokaten’), Rafael Edholm, Livia Millhagen och Michael Wincott i huvudrollerna. Serien var ett av de officiella bidragen vid 2017 MIPDrama Screenings i Cannes och distribueras globalt av NENT Groups distributionsbolag DRG.

Jakob Mejlhede Andersen, Innehållschef, NENT Group: “Närmare hälften av NENT Groups originalserier har sålts internationellt och nu är vi redo för vår allra första nyinspelning. Skandalös, obekväm och nyfiket berörande – ‘Veni Vidi Vici’ har hyllats världen över från det att serien hade premiär. En amerikansk nyinspelning i partnerskap med Lionsgate är ett fantastiskt erkännande av det talangfulla teamet bakom ‘Veni Vidi Vici’, alla nordiska kreatörer och NENT Groups unika berättandeförmåga.”

Rafael Edholm: “Vi fortsätter att ta den här serien, med dess komplexa karaktärer som navigerar i absurditet, från Viaplay till resten av världen. Tillsammans med Lionsgate, MADWOOD Studios och teamet som jobbar med serien, ser jag fram emot att skapa någonting helt nytt och som i alla fall jag skulle betala en slant för att titta på. Vi kom, de såg och nu är vi redo att erövra USA.”

Utöver ‘Veni Vidi Vici’ så når NENT Groups originalproduktioner i allt större utsträckning även en internationell publik. ‘ALEX’ har sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu; ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ visas på BBC Four och på AMC Networks videostreamingtjänst Shudder; och den kommande serien ‘Heder’ har sålts till VRT i Belgien.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa åtminstone 20 originalproduktioner varje år. Bland de som redan haft premiär återfinns ‘Den som dräper – Fångad av mörkret’; ‘Hidden – Förstfödd’; ‘Det som göms i snö’; ‘Four Hands Menu’; ‘Friheten’; ‘Ingen utan skuld’; ‘Hand i hand’; ‘Rig 45’; ‘Advokaten’; ‘Stella Blómkvist’; säsong ett av ‘ALEX’; ‘Couple Thinkers’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Superswede’; ‘Veni Vidi Vici’; säsong ett och två av ‘Swedish Dicks’; säsong ett och två av ‘Det stora experimentet’; och säsong ett och två av ‘Svartsjön’.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘The Ambassador’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; ‘Förhöret’; ‘Casper erövrar Norge’; ‘Heder’; ‘Älska mig’; säsong två av ‘ALEX’; ‘Sagasagor’; ‘Den inre cirkeln’; ‘Cold Courage’; ‘Wisting’; och ‘Straight Forward’.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). NENT Group förväntas noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm den 28 mars, 2019, under symbolerna ‘NENT A’ och ‘NENT B’.

NENT Group är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här