Nordic Entertainment Group förvärvar rättigheterna för IHF:s och EHF:s handbollstävlingar

• NENT Group säkrar de exklusiva nordiska medierättigheterna till IHF World Handball Championship fram till 2025 och EHF European Handball Championship (EHF EURO) fram till 2026
  • NENT Group förlänger rättigheterna till EHF Champions League, European Handball League och EHF Cup fram till 2023
  • NENT Group är den självklara hemvisten för handboll i Norden

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har säkrat de exklusiva nordiska medierättigheterna till IHF World Handball Championship fram till 2025 och EHF European Handball Championship (EHF EURO) fram till 2026. NENT Group har även förlängt rättigheterna till EHF Champions League, European Handball League och EHF Cup fram till 2023. NENT Group är den självklara hemvisten för handboll i Norden och kommer att visa matcherna direkt på sina TV-kanaler samt på streamingtjänsten Viaplay.

Vartannat år gör världens 24 bästa handbollslag upp om IHF World Handball Championship. NENT Group kommer att visa både dam- och herrturneringarna fram till 2025 från och med mästerskapen 2019 i Japan (damer) och Danmark och Tyskland (herrar). Norges damlag har spelat tre av de senaste fyra finalerna och stått som segrare vid två.

NENT Group kommer även att erbjuda handbollfans full bevakning av EHF EURO för både damer och herrar mellan 2022 and 2026. NENT Group har sedan tidigare rättigheterna till nästa turnering 2020 i Norge och Danmark (damer) samt i Sverige, Österrike och Norge (herrar).

NENT Group har också förlängt sina exklusiva nordiska rättigheter till EHF Champions League, European Handball League och EHF Cup för ytterligare tre säsonger fram till 2023.

Anders Jensen, VD och koncernchef, NENT Group: “NENT Group är den självklara hemvisten för varje passionerat handbollsfan i Norden. Som regionens ledande leverantör av underhållning är vi väldigt glada över att ha säkrat rättigheterna till en av de mest populära sporterna i Norden, och vi kommer fortsätta bygga vårt oöverträffade sporterbjudande.”

Kim Mikkelsen, SVP och Sportchef, NENT Group: “Nordiska fans har under senare år verkligen engagerat sig i internationell handboll. Även de europeiska klubbtävlingarna växer snabbt och tar sporten till nästa nivå. Vi kommer att erbjuda våra tittare den bästa och bredaste bevakningen av den mest underhållande handbollen.”

Hassan Moustafa, President, International Handball Federation: “Jag är väldigt glad över att den första licensaffären vi stänger för den här perioden blir just i Norden, en region där handbollen är extremt populär och har många fans. Jag är övertygad om att Nordic Entertainment Group är det perfekta hemmet för våra fantastiska tävlingar och jag ser fram emot ett partnerskap med regionens ledande broadcaster.”

Michael Wiederer, President of the European Handball Federation: “Handboll är väldigt populär i Norden, mycket tack vare den internationella framgången av regionens klubbor och landslag. Det här nya långsiktiga avtalet med NENT Group ger handbollsfans ett omfattande erbjudande av internationell handboll året runt och möjligheten att titta på sportens stjärnor i EHF:s alla toppklassiga klubb- och landslagstävlingar.”

NENT Group har förvärvat rättigheterna till IHF World Handball Championship och EHF-tävlingarna genom avtal med MP & Silva respektive Infront och Perform Group.

NENT Group innehar redan de exklusiva nordiska medierättigheterna till DKB Handball-Bundesliga fram till 2023.

NENT Group för miljontals fans närmare sporterna de älskar – varje skott, varje mål, varje touchdown, varje putt, varje slag, varje varv, varje gång. NENT Group visar varje år mer än 50 000 timmar direktsänd sport i världsklass på sina TV-kanaler och streamingtjänster, inklusive ishockey från NHL och KHL, UEFA Champions League, engelska Premier League, Formel 1, amerikansk fotboll från NFL, boxning, UFC och golf.

Nordic Entertainment Group (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att möjliggöra de bästa och bredaste underhållningsupplevelserna – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är en del av Modern Times Group MTG AB (publ.)), en ledande internationell digital underhållningskoncern som är noterad på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’). Enligt ett liggande förslag föreslås NENT Group att noteras som ett separat bolag på Nasdaq Stockholm under det andra halvåret 2018.

Om uppdelningen av MTG
Den 23 mars 2018 meddelades det att styrelsen för MTG har beslutat att initiera en process för att dela upp MTG i två bolag – Modern Times Group MTG AB och NENT Group – genom att dela ut samtliga aktier i NENT Group till MTG:s aktieägare och notera aktierna på Nasdaq Stockholm under andra halvan av 2018. Mer information om uppdelningen av MTG och NENT Group finns här.

NENT är en del av MTG; för att läsa vår integritetspolicy, klicka här