Stjärnspäckad ensemble i NENT Groups nästa originalserie ‘Shadowplay’

• Taylor Kitsch (‘True Detective’) har huvudrollen i serien som är skapad av Måns Mårlind (‘Bron’)
  • ‘Shadowplay’ produceras av Tandem Productions och BRON Studios i samproduktion med ZDF och distribueras internationellt av STUDIOCANAL TV
  • NENT Groups fokus på originalproduktioner fortsätter med åtminstone 20 premiärer varje år

Nästa originalserie från Nordic Entertainment Group (NENT Group) är thrillerdramat ‘Shadowplay’ som för samman internationella talanger både framför och bakom kameran. Serien i 16 avsnitt berättas i två kapitel och inspelningen börjar nu i april. ‘Shadowplay’ kommer att ha nordisk premiär exklusivt på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

I seriens första kapitel (de första åtta avsnitten) anländer den amerikanska polisen Max McLaughlin (Taylor Kitsch: ‘True Detective’) till Berlin år 1946 för att i kölvattnet av det andra världskrigets kaos etablera en ny polisstyrka. Max mål är att fånga Engelmacher Gladow (Sebastian Koch: ‘Never Look Away’; ‘The Lives of Others’), efterkrigstidens Al Capone som verkar i Berlin, samt hitta hans bror Moritz (Logan Marshall-Green; ‘Prometheus’), som jagar och dödar nazister som försöker gömma sig. Det Max inte känner till är att han utnyttjas som en spelbricka i kalla krigets tidiga skeenden.

I ‘Shadowplay’ medverkar även Golden Globe-vinnaren Michael C. Hall (‘Dexter’; ‘Safe’), Nina Hoss (‘Phoenix’; ‘A Most Wanted Man’), Tuppence Middleton (‘Sense8’; ‘War and Peace’) och Mala Emde (‘Brecht’; ‘Charité’). Serien är skapad av Måns Mårlind (‘Bron’; ‘Midnattssol’) som även skriver manus och som står för regi tillsammans med Björn Stein (‘6 Souls’; ‘Midnattssol’).

‘Shadowplay’ produceras av Tandem Productions (Tyskland) och BRON Studios (Kanada) i samproduktion med ZDF (Tyskland). Bakom serien står NENT Group som samarbetar med Creative Wealth Media, CANAL+ (Frankrike), CANAL+ Poland samt NPO (Nederländerna), och STUDIOCANAL TV står för internationell distribution. Seriens inledande åtta avsnitt spelas in i Prag med start den 29 april och ytterligare åtta avsnitt kommer att spelas in under 2020.

Jakob Mejlhede Andersen, Viaplay Chief Content Officer: “Den spektakulära sammansättningen talanger som är engagerade i ‘Shadowplay’ återspeglar våra ambitioner med den här otroliga berättelsen som innehåller delade lojaliteter och utspelar sig i ett krigshärjat Berlin. NENT Groups originalproduktioner fortsätter att höja ribban i Norden för starka berättelser där vi med ‘Shadowplay’ kommer att lysa upp skärmarna för Viaplays kunder – och tittare över hela världen.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group har nu annonserat 40 originalproduktioner och planerar att ha premiär av åtminstone 20 serier varje år. Bland de som redan haft premiär återfinns ‘Den inre cirkeln’; ‘Den som dräper – Fångad av mörkret’; ‘Hidden – Förstfödd’; ‘Det som göms i snö’; ‘Four Hands Menu’; ‘Friheten’; ‘Ingen utan skuld’; ‘Hand i hand’; säsong ett av ‘Rig 45’; ‘Advokaten’; ‘Stella Blómkvist’; säsong ett av ‘ALEX’; ‘Couple Thinkers’; ‘Ockupationen’; ‘Hassel’; ‘Peppy Pals’; ‘Superswede’; ‘Veni Vidi Vici’; säsong ett och två av ‘Swedish Dicks’; säsong ett och två av ‘Det stora experimentet’; och säsong ett och två av ‘Svartsjön’.

Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Box 21’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; ‘Förhöret’; ‘Casper erövrar Norge’; ‘Heder’; ‘Älska mig’; säsong två av ‘ALEX’; ‘Sagasagor’; ‘Cold Courage’; ‘Wisting’; och ‘Straight Forward’.

Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland annat har ‘ALEX’ sålts till Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ visas på BBC Four och på AMC Networks streamingtjänst Shudder; och den kommande serien ‘Heder’ har sålts till RTL i Tyskland och VRT i Belgien.

I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.