Konjunkturoron minskar bland Sveriges finanschefer

Report this content

Nordic Fixed Incomes konjunkturrapport FIKA för juni indikerar att konjunkturoron bland medelstora företag har minskat sedan förra mätningen i december.

Trots att realekonomin är fortsatt svag, har centralbankernas expansiva penningpolitik och det rådande lågränteklimatet hjälpt företagen att stärka sin finansiella ställning genom minskad skuldsättning och lägre finansieringskostnader. Det förbättrade affärsklimatet avspeglar sig i en ökad optimism om efterfrågan de kommande sex månaderna, vilket även märks i att en större andel företag ser ökade investeringsplaner för andra halvåret av 2013.

- Trots det gynnsamma finansieringsläget har företagsaffärerna inte tagit fart under perioden januari till maj 2013. 34 procent av respondenterna ser ökade investeringsplaner, jämfört med 18 procent i december, vilket talar för att företagsaffärerna kan komma att ta fart under andra halvåret av 2013, säger Oskar Hörnell, projektledare för FIKA på Nordic Fixed Income.

Enligt FIKA har bankerna återigen blivit mer expansiva med sin kreditgivning, vilket avspeglas i att en större andel av respondenterna upplever en förbättrad bankrelation jämfört med i december. Hela 86 procent upplever att bankerna ställer upp med den volym de önskar att låna, samtidigt som marginaler och avgifter på bankskuld upplevs lägre. Andelen företag som anser att ett mjukare kovenantpaket från bankerna skulle gynna deras verksamhet ökade och uppgår nu till 47 procent. Av respondenterna ser 67 procent företagsobligationsmarknaden som en alternativ finansieringskälla för expansion eller refinansiering av bankskuld.

- Bankerna kräver fortfarande amorteringar och striktare kovenantpaket, vilket begränsar företagens finansiella flexibilitet. Följaktligen ser vi ett ökat intresse för företagsobligationer där kovenantpaketen är enklare och krav på amortering saknas. Ett något förbättrat investeringsläge för företagen samt hög efterfrågan från kreditinvesterare, talar för ett fortsatt gynnsamt finansieringsläge på den svenska obligationsmarkanden under 2013, säger Fredrik Edner, Senior Director DCM, Nordic Fixed Income.

FIKA-rapporten finns bifogad, samt att ladda ned från nordicfixedincome.se.

FIKA ger fördjupad information om hur svenska Mid Cap-bolag uppfattar det rådande konjunktur-, finansierings- och investeringsläget. Rapporten bygger på djupintervjuer genomförda per telefon med ledande befattningshavare (CFO, VD, IR) under perioden
3–17 juni 2013. Av totalt 65 tillfrågade bolag har 37 medverkat, motsvarande 57 procent.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Oskar Hörnell
Nordic Fixed Income
08-463 32 41, 070-766 33 32

Nordic Fixed Income är en del av Catella-koncernen och erbjuder nordiska företag alternativa finansieringslösningar till banklån och eget kapital via obligationsmarknaden. Dessutom erbjuds investerare handel med räntebärande värdepapper via Nordic Match och telefon.

Taggar:

Citat

Trots det gynnsamma finansieringsläget har företagsaffärerna inte tagit fart under perioden januari till maj 2013. 34 procent av respondenterna ser ökade investeringsplaner, jämfört med 18 procent i december, vilket talar för att företagsaffärerna kan komma att ta fart under andra halvåret av 2013.
Oskar Hörnell, projektledare för FIKA på Nordic Fixed Income
Bankerna kräver fortfarande amorteringar och striktare kovenantpaket, vilket begränsar företagens finansiella flexibilitet. Följaktligen ser vi ett ökat intresse för företagsobligationer där kovenantpaketen är enklare och krav på amortering saknas. Ett något förbättrat investeringsläge för företagen samt hög efterfrågan från kreditinvesterare, talar för ett fortsatt gynnsamt finansieringsläge på den svenska obligationsmarkanden under 2013.
Fredrik Edner, Senior Director DCM, Nordic Fixed Income