Årsredovisning 2021

NORDIC FLANGES GROUP (publ.)

Org.nr 556674-1749

Stockholm den 8 april 2022, klockan 09:00

Årsredovisning 2021

Styrelsen för Nordic Flanges Group AB (publ.) presenterar härmed 2021 års årsredovisning.

Årsredovisningen i sin helhet bifogas i PDF format och finns också tillgänglig på bolagets hemsida: https://nordicflanges.com/nordic-flanges-group/regulatoriskameddelanden-2/

ÅRET I KORTHET:

• Omsättningen uppgick till 191,3 (189,2) vilket motsvarar en ökning med 1 procent
  • Covid-19 har framför allt under perioden fr o m hösten 2020 t o m hösten 2021 påverkat verksamheten negativt genom ett osäkert och svagt marknadsläge, med kortare ledtider och lägre kundaktivitet.
  • En vändning märktes fr o m sista tertialet, där omsättningen ökade 39% perioden september – december jämfört med föregående år.
  • Bolaget har investerat operativt för att möta den ökade efterfrågan fr o m hösten 2021: Dels i ökad personalstyrka om sju personer och dels i maskiner och utrustning om 15 MSEK, fördelat på koncernens tre bolag.
  • För året uppgick EBITDA till 3,1 (4,5) MSEK, motsvarande en marginal om 1,6      (2,4) procent. I årets EBITDA ingår jämförelsestörande poster om 0,0 (-1,7) MSEK

• Resultat efter skatt uppgick till -12,0 (-12,2) MSEK. Rensat för jämförelsestörande poster av engångskaraktär blev resultatet -12,0 (-10,4) MSEK.

• Resultat per aktie uppgick till -0,23 ( -0,23)

Om bolaget:

Nordic Flanges Group är den ledande leverantören av industriflänsar i Norden. Vår affärsidé är att med marknadens bästa kundservice leverera flänslösningar och smidesprodukter i rostfritt, aluminium och stål. För att uppfylla våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet är vårt erbjudande baserat på både egenproducerade och handlade produkter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar i Sverige och Finland egen tillverkning och utveckling med handels- och agenturverksamhet inom utvalda teknikorienterade industrisegment.

(frederik.vonsterneck@nordicflanges.com  / tfn. 08-587 979 00)

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 april 2022, klockan 09:00. Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0001994658) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.

Vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se