Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2009

Andra kvartalet 2009 - Omsättningen för perioden uppgick till 160,5 (186,0) miljoner kronor. - Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 5,2 (15,7) miljoner kronor under perioden. Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till -4,2 (9,4) miljoner kronor. - Resultat efter skatt uppgick till -5,4 (6,4) miljoner kronor, motsvarande -0,39 (0,41) kronor per aktie. - Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital uppgick till 20,8 (22,6) miljoner kronor, motsvarande 1,40 (1,53) kronor per aktie. - Antalet anställda har reducerats med 9 personer under kvartalet för att möta förändrade marknadsförutsättningar. Vid periodens utgång uppgår antal anställda därmed till 314 personer. Dessutom har inhyrd personal och konsulter dragits ned i samtliga dotterbolag. Första halvåret 2009 - Omsättningen för perioden uppgick till 320,5 (383,6) miljoner kronor. - Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 12,8 (39,1) miljoner kronor under perioden. Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till -5,7 (27,6) miljoner kronor. - Resultat efter skatt uppgick till -9,6 (16,2) miljoner kronor, motsvarande -0,68 (1,06) kronor per aktie. - Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital uppgick till 12,4 (49,3) miljoner kronor, motsvarande 0,84 (3,32) kronor per aktie. - Antalet anställda har reducerats med 34 personer under perioden. ”Fortsatt är marknadsläget svagt för flera av Vinovos affärsområden. Trots omfattande neddragningar är uppfattningen att koncernens lönsamhetsnivå är otillfredsställande låg, varför fortsatta neddragningar och andra kostnadsbesparingar inte kan uteslutas. Bedömningen är ändå att orderingången under kvartalet börjat stabiliseras. Koncernens likviditet är god och samtliga produktionsanläggningar är välinvesterade. Det finns ett relativt stort antal intressanta och möjliga tilläggsförvärv till flera av affärsområdena, men avsikten är att avvakta med expansion tills dess att konjunkturen bottnat ur och att den ekonomiska tillväxten tilltar.” Andor Gerendas, VD