Delårsrapport 1 januari - 30 september 2010

Tredje kvartalet 2010

- Omsättningen för perioden uppgick till 120,2 (96,5) miljoner kronor.

- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 13,7 (6,5) miljoner kronor under perioden. EBITDA uppgick till 8,9 (1,1) miljoner kronor under perioden. Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till 5,8 (-2,1) miljoner kronor.

- Resultat efter skatt uppgick till 2,7 (-6,0) miljoner kronor, motsvarande 0,07 (-0,39) kronor per aktie.

- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital uppgick till -1,0 (4,3) miljoner kronor, motsvarande -0,03 (0,29) kronor per aktie.

- Likvid från företrädesemission inflöt till bolaget under juli månad.

- I enlighet med IFRS 5 Avvecklade verksamheter redovisas affärsområdet ViPower separat i resultaträkningen, vilket innebär att tidigare perioder 2010 samt jämförelseperioder omräknats.

Januari - september 2010

- Omsättningen för perioden uppgick till 342,7 (350,3) miljoner kronor.

- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 32,4 (16,4) miljoner kronor under perioden. EBITA uppgick till 16,2 (0,8) miljoner kronor under perioden. Rörelseresultatet (EBIT) för perioden uppgick till 6,7 (-9,1) miljoner kronor.

- Resultat efter skatt uppgick till -8,5 (-15,6) miljoner kronor, motsvarande -0,68 (-1,08) kronor per aktie.

- Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital uppgick till 31,7 (16,7) miljoner kronor, motsvarande 1,54 (1,13) kronor per aktie.

- En företrädesemission till befintliga aktieägare har genomförts, vilket innebär att emissionslikvid om 44,5 miljoner kronor före emissionskostnader influtit. Nyemissionen övertecknades med 15%.

"Vinovos tredje kvartal visar på fortsatt positiv utveckling för samtliga portföljbolag, med stark omsättningstillväxt och ökad lönsamhet jämfört med föregående år. Portföljbolagen är välinvesterade och har goda möjligheter att med marginella ytterligare investeringar generera god tillväxt vid en eventuell fortsatt positiv marknadsutveckling. Samtidigt kvarstår situationen med korta orderböcker och en utmanande prisbild inom vissa segment, vilket gör att nya satsningar genomförs med viss försiktighet."

David Malmström, VD

Vinovo är ett investeringsbolag som förvärvar, äger och utvecklar små och medelstora företag med starka kassaflöden inom utvalda affärsområden. Målsättningen är att genom aktivt långsiktigt ägande i samarbete med ledningen i portföljbolagen skapa värden för Vinovos aktieägare. Bolagets aktie är noterad på marknadsplatsen Nasdaq OMX First North. Avanza Bank är bolagets certified adviser.

Ytterligare information om Vinovo finns på www.vinovo.se.