Försäljning av industrifastigheten Malörten 4, Östra Göinge kommun

AB Östra Göinge Fastigheter Nr. 1, som ingår i Nordic Flanges Group AB, har avyttrat industrifastigheten Malörten 4 i Östra Göinge kommun. Därmed är den sista av två fastigheter avyttrad.

Köpeskillingen är 2,9 mkr och affären slutfördes den 26 september 2019. För Nordic Flanges Group innebär affären att vi nu kommer att inleda en likvidation av AB Östra Göinge Fastigheter Nr. 1. Detta kommer, sammantagen likvidation och försäljning av Malörten 4, att innebära en förlust på ca. 2,1 miljoner kronor som kommer att tas i kvartal 3.

2009 sålde Nordic Flanges Group dessa två fastigheter, i vilket det dåvarande dotterbolaget RAMAB hade sin verksamhet, till Östra Göinge Kommuns Industrifastighetsbolag. Försäljningen gjordes genom ett återköpsavtal där Nordic Flanges Group bl.a. garanterade att återköpa fastigheterna. Då RAMAB, under den nya ägaren, begärdes i konkurs 2017 åberopade Östra Göinge kommun rätten till återköpsavtalet.

I och med vår försäljning av fastigheterna minskar kostnaderna i Nordic Flanges Group med ca. 0,5 mkr/år.

CEO Nordic Flanges Group
E-Post: ​frederik.vonsterneck@nordicflanges.com

Om bolaget

Nordic Flanges Group är den ledande leverantören av industriflänsar i Norden. Vår affärsidé är att med marknadens bästa kundservice leverera flänslösningar i rostfritt, aluminium och stål. För att uppfylla våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet är vårt erbjudande baserat på både egenproducerade och handlade produkter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar i Sverige och Finland egen tillverkning och utveckling med handels- och agenturverksamhet inom utvalda teknikorienterade industrisegment.

Informationen lämnades för offentliggörande den 26 september 2019, klockan 17:00

Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0001994658) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.

Vår certified advisor är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se