Halvårsrapport H1, januari – juni 2018

Styrelsen för Nordic Flanges Group AB (publ.) presenterar härmed halvårsrapport H1, januari – juni 2018. Halvårsrapporten finns i sin helhet på bolagets hemsida, www.nordicflanges.com.

Första halvåret 2018:

•  Nettoomsättningen uppgick till 102,9 (107,5) MSEK vilket är 96% av föregående års värde.
  •  EBITDA uppgick till 8,1 (9,1) MSEK vilket motsvarar en marginal på 7,9 % (8,5 %).
  •  Resultat efter skatt uppgick till -2,6 (0,5) MSEK, med en engångskostnad på 2 MSEK i samband med ett förvärv av AB Östra Göinge Fastigheter Nr. 1. Detta är en jämförelsestörande engångskostnad och utan den hade resultatet varit – 0,6 MSEK.
  •  Våra investeringar fortsätter att ge gradvis önskad effekt. Vi arbetar aktivt med ökat fokus på marknadsnärvaro, satsningar på personalen, bättre systemstöd och satsningar i produktionen. Vår satsning på att engagera kunder och personal i verksamheten via nystartade Growth Teams förväntas leda till nya idéer och en förbättrad företagskultur. Vi räknar med att detta ger full effekt under nästa år.

Om bolaget:

Nordic Flanges Group är den ledande leverantören av industriflänsar i Norden. Vår affärsidé är att med marknadens bästa kundservice leverera flänslösningar i rostfritt, aluminium och stål. För att uppfylla våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet är vårt erbjudande baserat på både egenproducerade och handlade produkter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar i Sverige och Finland egen tillverkning och utveckling med handels- och agenturverksamhet inom utvalda teknikorienterade industrisegment.

nordicflanges.com

Denna information är sådan information som Nordic Flanges AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 augusti 2018 klockan 09:00.

Vår certified adviser är Avanza bank.