Halvårsrapport H1, januari – juni 2019

Stark efterfrågan gav en 9% ökning av försäljning gentemot H1 2018.

Första halvåret 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 112,5 (102,9) MSEK vilket var en ökning med 9%
  • Första halvårets såg vi en starkare efterfrågan än föregående år framförallt inom vår exportverksamhet som gynnas av den svagare kronan.
  • EBITDA uppgick till 0,9 (8,1) vilket motsvarar en marginal på 0,8 (7,9) procent
  • Resultat efter skatt uppgick till -6,9 (-2,6) MSEK, justerat för engångskostnader är resultatet -3,9    (-0,6) MSEK
  • Resultatet för det första halvåret tyngdes av ett flertal engångsposter i form av implementering nytt affärssystem, flytt av central lagret samt struktureringskostnader av personal. Totalt uppgick kostnaderna av engångskaraktär till 3,0 (2,0) miljoner. Samtliga av dessa poster kommer börja ge resultat från Q3 och framåt.

CEO Nordic Flanges Group
E-Post: ​frederik.vonsterneck@nordicflanges.com

Om bolaget

Nordic Flanges Group är den ledande leverantören av industriflänsar i Norden. Vår affärsidé är att med marknadens bästa kundservice leverera flänslösningar i rostfritt, aluminium och stål. För att uppfylla våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet är vårt erbjudande baserat på både egenproducerade och handlade produkter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar i Sverige och Finland egen tillverkning och utveckling med handels- och agenturverksamhet inom utvalda teknikorienterade industrisegment.

Denna information är sådan information som Nordic Flanges AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 augusti 2019 klockan 09:00.

Vår certified advisor är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se