KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMAN 2023 I NORDIC FLANGES GROUP AB (PUBL)

NORDIC FLANGES GROUP AB (publ) Org.nr 556674-1749

Stockholm den 3 maj 2023, kl 12.55

KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMAN 2023 I NORDIC FLANGES GROUP AB (PUBL)

Årsstämma i Nordic Flanges Group AB (publ) hölls den 3 maj 2023.

Fastställelse av balans- och resultaträkning samt resultatdisposition

Årsstämman fastställde de i årsredovisningen för räkenskapsåret 2022 intagna balans- och resultaträkningarna samt beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att till förfogande stående vinstmedel om 159 317 000 kronor skulle överföras i ny räkning.

Styrelse och revisor

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.

Årsstämman omvalde Bengt Engström, Ola Carlsson, Jonas Hellström och Caroline Talsma som styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Bengt Engström omvaldes till styrelsens ordförande. Vidare omvalde årsstämman det registrerade revisionsbolaget BDO Mälardalen AB som revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Auktoriserade revisorn Niclas Nordström kommer att vara huvudansvarig revisor.

Styrelse- och revisorsarvode

Årsstämman fastställde att styrelsearvode oförändrat ska utgå med 200 000 kronor till styrelsens ordförande och 100 000 kronor till var och en av de övriga bolagsstämmovalda styrelseledamöterna. Årsstämman beslutade att arvode till revisorn ska utgå löpande enligt av bolaget godkänd räkning.

Valberedning

Årsstämman valde Carina Heilborn, Christian Pérez och bolagets styrelseordförande som ledamöter av valberedningen för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Christian Pérez valdes till valberedningens ordförande. Vidare beslutade årsstämman om riktlinjer för valberedningen.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen, att intill nästa årsstämma och inom ramen för bolagsordningens gränser, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Emission ska kunna ske mot kontant betalning, genom apport och/eller genom kvittning, eller i övrigt förenas med villkor. Beslut om emissioner med stöd av bemyndigandet får medföra en ökning av bolagets aktiekapital med maximalt 20 procent, beräknat utifrån aktiekapitalets storlek första gången bemyndigandet tas i anspråk. Vid riktade kontantemissioner ska emissionskursen fastställas på ett marknadsmässigt sätt.

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till årsstämman vilken finns tillgänglig på bolagets hemsida www.nordicflanges.com.

För mer information, vänligen kontakta:

(frederik.vonsterneck@nordicflanges.com / tfn. 08-587 979 00)

Herkulesgatan 14, SE-111 52 Stockholm

nordicflanges.com

Om Bolaget

Nordic Flanges Group är den ledande leverantören av industriflänsar i Norden. Vår affärsidé är att med marknadens bästa kundservice leverera flänslösningar och smideslösningar i rostfritt, aluminium och stål. För att uppfylla våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet är vårt erbjudande baserat på både egenproducerade och handlade produkter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar i Sverige och Finland egen tillverkning och utveckling med handels- och agenturverksamhet inom utvalda teknikorienterade industrisegment.

Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0001994658) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm och Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser (CA). Kontaktinformation: 08-503 015 50 eller CA@mangold.se.